Hvis du har kommet til det punktet hvor du føler at du har funnet din nisje, du poster innhold på dine kanaler regelmessig og du har skapt et engasjert publikum som du føler at du kan anbefale produkter eller tjenester til og få betalt for – så kan du bli influencer på Promoty og begynne å søke på kampanjer!
Her er 12 regler influencere skal følge når de samarbeider via Promoty. 👇🏼
1. Vær selektiv når du velger kampanjer
I det siste har det vært diskusjoner blant markedsførere over at influencere godtar samarbeidstilbud uten å vurdere om disse virkelig passer med merkevaren deres. Vårt beste råd er å ikke delta i kampanjer bare for å tjene penger og være selektiv med merkene du jobber med.
Akkurat som alt innhold du lager, bør alle dine samarbeid gjenspeile dine prinsipper, verdier og mål.
For å være en pålitelig influencer og levere reelle resultater, utfordrer vi alle til å være litt kritiske før de søker på en kampanje. Her er det noen spørsmål som kan være smarte å svare på :
- Vil det virke naturlig å promotere dette produktet/tjenesten på kontoen din?
- Vil du se deg selv bruke produktet/tjenesten i ditt daglige liv?
- Er du virkelig klar til å vie tiden din til dette samarbeidet?
2. Vær klar over hvordan merker velger influencere
Å velge influencere for en kampanje fungerer relativt likt på og utenfor kampanjelignende plattformer. De viktige faktorene er demografi, sosiale medier-relaterte beregninger, og ikke minst om influenceren passer til merkevaren.
1. Demografi : alder, kjønn, lokasjon osv. De fleste markedsførere definerer hovedmålgruppen sin basert på alder og lokasjon. For eksempel retter premiummerker seg vanligvis mot influencere som er over 25 år, og restauranter i Oslo retter seg mot influencere som bor i Oslo.
2. Sosiale medier relaterte beregninger : det inkluderer blant annet antall følgere, engasjement og pris for et innlegg. Det skal nevnes at en ting som er viktigere enn antall følgere er engasjementet. En høy engasjementsrate viser at følgerne dine bryr seg om innholdet ditt. Et annet viktig aspekt er at prisen for samarbeidet bør samsvare med antall følgere og engasjement.
3. Andre kriterier : Markedsførere tar den endelige avgjørelsen ved å se på influencerens profil, kvaliteten på bildene og verdiene som personen deler i innleggene sine. Influencere som stadig deler bilder av pizza og burgere, passer ikke godt for en treningsmerkekampanje – det spiller ingen rolle hvor godt motivasjonsbrevet de skrev er.
På Promoty bestemmer markedsførere hvilke influencere de ønsker å inkludere i kampanjen (alder, lokasjon, antall følgere osv.) når de setter opp kampanjen. Bare influencere som samsvarer med kriteriene kan se kampanjen og søke på den. Etter det velger markedsføreren influencerne de ønsker å jobbe med, basert på blant annet deres søknad, Instagram-statistikk og tidligere innlegg.
3. Når du søker på en kampanje, vær kreativ og beskriv dine ideer.
Når du søker på en kampanje bør du skrive mer enn bare «:)». Søknaden er din sjanse til å gjøre markedsførerens valg enklere. Søknaden trenger ikke å være lang, men det er viktig å påpeke hvorfor du vil jobbe med dette merket og hva slags kampanjebilde du ville tatt, samt andre kreative ideer. Har du brukt merkets produkter tidligere, kan du også nevne det i din søknad. I dette tilfellet kan du også legge til hva du verdsetter og liker med merkevaren, og hvorfor du vil anbefale det til andre.
Vårt tips er å ikke overtenke ideen. Hvis du virkelig liker merket du søker om å jobbe med, vil det mest sannsynlig gjenspeiles i søknaden din – det er derfor vi oppfordrer deg til å jobbe med kun de merkene du virkelig liker.
Noen spørsmål som kan være nyttige å tenke på når du skriver en søknad:
- Hvorfor er du den rette influenceren for samarbeidet?
- Har du tidligere erfaring med merket?
- Har du allerede en idé for å lage innhold?
Siden de fleste kampanjer har flere personer som har søkt om samarbeid enn det kan få tilgang til kampanjen, vil mange markedsførere automatisk avslå søknader som ikke inkluderer en søknadstekst. En meningsfylt søknad viser at du har tatt deg tid til å dele tanker og ideer, noe som vil øke sjansene dine for å bli valgt.

4. Be om en rimelig pris
Promoty har tre alternativer når det kommer til kompensasjon : a) pengebelønning, b) gratis produkter/tjenester, og c) en kombinasjon av penger og produkt/tjenester.
For kampanjer med pengebelønning kan du angi hvilken pris du selv ønsker. Promoty oppfordrer alltid influencere til å ikke undervurdere seg selv og alltid be om en rettferdig pris.
👉🏼 Du kan lese mer om hvordan influencere kan prise innholdet sitt her.
5. Still spørsmålene dine til rett sted
Hvis du har spørsmål om kampanjer, kan du rette dem direkte til kampanjemarkedsføreren – hvis du skriver til oss angående kampanjer, vil vi kun være et mellomledd mellom deg og markedsføreren. Du vil derfor få raskest svar på kampanjerelaterte spørsmål direkte fra markedsføreren.
Bruk chatfunksjonen på appen i tilfeller hvor :
- Du ikke har mottatt produktet
- Produktet ikke passer deg (her refererer vi hovedsakelig til klær/sko)
- Du har spørsmål om innhold for kampanjen
Hvis du har spørsmål angående Promoty-appen, kan du sende dem direkte til oss – Instagram @promoty.no eller [email protected]
Skriv til oss når du for eksempel :
- Ikke får tilgang til kontoen din
- Ikke har mottatt forrige måneds utbetaling
- Opplever andre tekniske problemer
6. Vær høflig og vennlig når du kommuniserer
I et samarbeid er markedsføreren din forretningspartner: vær høflig når du kommuniserer med ham/henne og vær også oppmerksom på stavemåten din. Vi fraråder også bruk av slang da det virker uprofesjonelt.
Husk at kommunikasjon alene kan avgjøre om en markedsfører ønsker å jobbe med deg igjen i fremtiden.
7. Gjør en innsats når det kommer til innhold
Ikke lag innhold bare for å » bli ferdig med det». Det vil synes på det endelige resultatet. Med noen enkle grep kan du imponere både dine følgere og markedsføreren.
#1 Stemning : Tenk på hvilke ting og elementer som går hånd i hånd med produktet du skal promotere for å skape en stemning når du tar bilder. Hvis du for eksempel skal promotere en parfyme så kan du for eksempel bruke elementer som passer med parfymen. Dersom parfymen frukt og grønnsaker eller andre ting som tyder på helse være passende for bildet.
#2 Lys : Bilder tatt i dårlig lys er generelt av dårlig kvalitet og blir derfor mindre attraktive. Dra nytte av dagslys (du kan for eksempel ta bilde nær et vindu) eller bruk ekstra lys.
#3 Ekskluder andre merker : Pass på at du ikke inkluderer produkter fra andre merker, spesielt produkter fra konkurrenter. For eksempel hvis du promoterer sminke, fokuser kun på å fremheve det merket du promoterer og ikke produkter fra et annet merke.
8. Skriv en genuin og personlig bildetekst
Hvis du vil at samarbeid-innlegget skal se autentisk ut, prøv å legge til så mye følelser som mulig i bildeteksten din. Her er noen alternativer :
- Forklar forholdet ditt til merket: om det er et nytt merke du har prøvd eller ditt favorittmerke i årevis. Når det kommer til et nytt merke eller produkt, kan du legge til hva din første reaksjon var når du prøvde produktet.
- Fortell litt om hvorfor du samarbeider med det utvalgte merket – for eksempel «Jeg har alltid hatt problemer med x og prøvd ut mange produkter, men har ikke funnet en som passer meg. Nå har x anbefalt meg x produkter og… «
- Lær følgerne dine: I et matrelatert innlegg kan du for eksempel dele en oppskrift eller snakke om fordelene med ulike næringsstoffer.
- Beskriv med egne ord (ikke kopier tekst direkte fra nettside) hvordan dette merket/produktet skiller seg fra andre lignende produkter.
Snakk til følgerne dine på samme måte som du ville snakket med vennene dine. Pass på å også ta hensyn til stavemåte og riktig bruk av kommaer, slik at merket du jobber med ikke trenger å korrigere deg.

Eksempel på bildetekst @itsjusttix
9. Merk sponsede innlegg riktig
Både reklameloven og Instagram´s egne annonseringsretningslinjer krever at sponset innhold merkes tilsvarende. Dette inkluderer alt innhold som fremhever et produkt, en merkevare eller en bedrift mot en kompensasjon – enten du mottok en penger for innlegget eller et gratis produkt/tjeneste.
#1 Det er en god idé å bruke #reklame hashtaggen for å merke innlegget ditt som reklame. Hashtaggen bør stå rett i begynnelsen av innlegget ditt. Når du jobber gjennom Promoty, legger vi automatisk til #reklame i tittelen på innlegget ditt. Hvis du samarbeider utenfor Promoty, står du fritt til å velge en hashtag (#samarbeid, #annonse osv.).
#2 Det må komme tydelig frem navnet til merket du samarbeider med. For eksempel, «#reklame @rahvaraamat».
#3 Hvis du mottar belønning i form av produkt eller tjenester, eller som et gavekort (ikke i kontanter), kan du også merke innlegget med #gave.
10. Last alltid opp innholdet på Promoty før du publiserer på Instagram
For å sikre at begge parter er så fornøyde som mulig med innholdet, skal influencere alltid laste opp innholdet på Promoty før de publiserer på Instagram. På denne måten kan markedsføreren vurdere om innholdet er passende for merkevaren eller om det må gjøres noen endringer.
Derfor anbefaler vi ikke å overlate dette steget til siste liten, da dette kan hindre markedsføreren i å verifisere innlegget ditt og deg fra å delta i kampanjen. Det er også verdt å huske at markedsførere tar vanligvis fri i helgene og vil derfor ikke godkjenne innlegg i helger.
11. Ikke publiser innhold fra Content-only kampanjer
Med Content-only skal ikke influencere publisere innholdet i egne kanaler. Dette innholdet skal kun brukes av merket for deres sosiale medier.
Når du søker på Content-only kampanjer, sett inn prisen per bilde/video og skriv ned hvilke kreative ideer du har for å lage innhold. Hvis du blir valgt til å samarbeide, lag det nødvendige innholdet, last det opp til Promoty og vent på å se hvilke bilder/videoer merket vil kjøpe. Du kan laste opp mer enn ett bilde/video for å gi markedsføreren mer innhold å velge mellom.
12. Tidsfrister
Til slutt, et grunnleggende, men veldig viktig råd å huske på. Hvis du har lovet merkevaren å legge ut innen en viss frist, er det viktig at man respekterer fristen. Hvis noe skjer og du ikke kan gjøre det, gi beskjed til merkevaren. Noen ganger kan fristen forlenges.
På Promoty kan du se fristen for hver kampanje. Innen den datoen skal innhold sendes til Promoty, godkjennes av merkevaren og legges ut på Instagram. Den generelle anbefalingen er at når du søker på en kampanje, kan du vurdere selv om du vil kunne holde deg til den bestemte fristen.
Hvis du vil finne merker å jobbe med og du har ikke registrert deg på Promoty enda, kan du laste ned appen og komme i gang 👇🏼
Hvis du har spørsmål eller tanker om hvordan Promoty kan bli bedre for influencere, ikke nøl med å ta kontakt. Vi vil gjerne høre fra dere!