Brukerskapt innhold – en økende trend innen influencer markedsføring

En økende trend innen influencer markedsføring er å involvere influencere i produksjon av bedriftens innhold. Det vil si at det oppstår flere og flere samarbeid hvor influencer lager innholdet uten å dele det på sine egne sosiale medier. Ifølge Anni Rahula, Campaign Quality Manager for Promoty, endrer denne trenden måten influencer markedsføring utføres på.

Vanligvis er det tre måter merker får sine bilder på sosiale medier: ved å ta bilder selv, bruke bilder tatt av andre eller dele brukerskapt innhold.

 

Evolusjon av brukerskapt innhold

93% av markedsførerne er enige om at forbrukere stoler mer på innhold skapt av influencere enn av merket selv.

Dette har også ført til en endring i influencer markedsføring. Tidligere har fokuset vært på å få influencer til å  legge ut innholdet på deres egen profil. Man ønsket at influencere ikke bare skulle lage innhold, men også promotere det i egne kanaler. Nå bruker stadig flere markedsførere influencere for å skaffe visuelt materiale for merkevarens sosiale kanaler. Grunnen til dette er enkel; innhold skapt av influencer er ekte, påvirker forbrukeren i større grad og er ofte mer tilpasset målgruppen. Ikke minst er det billigere!

Anni Rahula sier at dette er en stigende trend i hele Skandinavia. «Denne trenden er spesielt sterk i de nordiske landene, der influencer markedsføring er et par år foran andre land vi opererer i, for eksempel Baltikum.»

@aanina for Patchology campaign

Hva er fordelene med innhold skapt av influencere?

1) Rimeligere og raskere enn å lage innhold selv

Å produsere bilder er ganske dyrt og tidkrevende. Man må lete etter en fotograf og modeller, forhandle om forhold, planlegge det kreative, finne et sted, vente på bilder osv. Å bruke innhold laget av influencer krever betydelig mindre tid for markedsføreren og er vanligvis mange ganger billigere enn å organisere en profesjonell fotografering.

Midt i en pandemi er det også en fordel at denne typen innholdsproduksjon er kontaktløs. Bloggeren og markedsføreren Mari-Leen Albers sa for eksempel at hun i løpet av den første bølgen av Covid-pandemien brukte hun mange bilder laget av influencere på sosiale medier: “Jeg hadde tidligere planlagt en fotografering, men den ble kansellert pga. virus. Så jeg spurte dem bare om å ta bilder med sine eksisterende produkter. ”

2) Mer allsidig grafikk

Sammenlignet med å organisere en fotografering selv, er innholdet mye mer mangfoldig. Ved å samarbeide med 15 influencer og be om 3 bilder fra hver, får merket betydelig mer ulikt innhold å bruke på sosiale medier enn ved å få 45 bilder fra en engangs fotoshoot.

«Jeg tror ingen har interesse av å se dusinvis av bilder fra samme fotografering på sosiale medier,» forklarer Rahula. “Det er også mulig å fortelle influencere hva slags stemning og følelser du forventer av bildene. Et velskrevet kampanjebrev og nøye utvalgte influencere  resulterer i et visuelt materiale som matcher merkevarens stil og tas på forskjellige steder av ulike mennesker. ”

I tillegg anbefaler Rahula definitivt å sjekke stilen til den potensielle partnerens innhold før du blir enig om et samarbeid: «Hvis det matcher merkevaren allerede ved første øyekast, er sjansene for å få godt innhold enda større!».

3)Bedre engasjement på sosiale medier

41% av markedsførerne anser engasjementsraten som den viktigste KPI-en for å holde øye med markedsføringen. Den viser hvor mye merkevarens innhold betyr for følgerne.

På den annen side er det relativt vanskelig for et merke å engasjere følgerne på sosiale medier. Det er et sted hvor folk søker kommunikasjon, underholdning og inspirasjon, og ser vekk fra all slags salg og kommersielle meldinger. Det er her brukerskaptinnhold kommer inn – dette er noe som skaper mer følelser, og derfor får folk til å kommentere og like det. Man har en større sjans til å nå ut til kunden ved å tilpasse seg innholdet de søker, som her vil si influencers innhold.

Ifølge Rahula kan du faktisk se det på bedriftens sosiale medier: «Vår estiske landssjef gjorde en kort undersøkelse og så på flere merkevare-Instagramkontoer, hun fant ut at bilder med influencere hadde nesten dobbelt så mange likes og kommentarer som andre innlegg.»

 4)Trendy og iøynefallende bilder

Som et resultat av mange års praksis vet profesjonelle influencer nøyaktig hvilke bilder som fanger øyet på sosiale medier. De har en telefon med et godt kamera eller et profesjonelt kamera, de vet hvordan de redigerer bilder og har mye tilbehør hjemme som gir karakter til bilder.

Derfor er innholdet de lager trendy, iøynefallende og av høy kvalitet – altså perfekt å bruke på i sosiale medier, nyhetsbrev eller til og med utendørs annonsering!

Stor interesse fra bedrifter

Siden slutten av august har denne typen samarbeidsmuligheter også vært tilgjengelig på Promoty-plattformen. Her kan bedriftene beskrive hvilken type innhold de ønsker og velge ut influencerprofiler som passer merket stilmessig. Disse vil da produsere innhold som bedriften kan velge å kjøpe. 

Tidligere har denne typen kampanjer blitt kjørt i andre markeder som en spesiell løsning med merker som Paulig, Taffel og Maxima, og interessen er fortsatt høy – allerede før den offisielle lanseringen av den nye kampanjetypen, mer enn 20 bedrifter har vist sin interesse for brukerskapt innhold. 

Med den nye kampanjetypen utvider Promoty også tjenesten til å inkludere (hobby)fotografer og influencere som ikke har så mange følgere på sosiale medier, men kan lage enestående bilder og videoer. 

Hvis du har noen spørsmål rundt brukerskapt innhold eller lurer på hvordan du kan komme i gang ta kontakt med oss på [email protected] eller book et digitalt møte direkte via knappen nedenfor!

More on the topic