Hvordan finne influencere som passer ditt merke?

I Norge finnes det over 2,6 millioner Instagram-brukere [1]. Hvordan finner du dem du kan samarbeide med for å øke ditt salg og bygge opp en sterk merkevare? 

I denne artikkelen gir vi deg en oversikt over hvordan du kan finne influencere og hvordan du skal evaluere om de passer ditt merke. 

1. Hvordan finne influencere som passer ditt merke? 

Du ønsker sannsynligvis å finne influencer som virkelig vil jobbe med ditt merke – ideelt sett, de som allerede bruker dine produkter eller tjenester og er klare for å anbefale de til sine følgere. 

Av den grunn, kan du starte med å kikke på dine sosiale medier. Kanskje noen influencere har allerede anbefalt dine produkter til sine følgere eller har nevnt deg i stories? 

Hvis du finner influencere som er dine fans – hold fast på de! Hvis de tagger eller  nevner deg, er det fint å like og kommentere innleggene for å skape en relasjon.  Du kan også sende en produktpakke eller en annen fin overraskelse, sjansene er at de vil også gjerne dele det på sine sosiale medier. 

Selvfølgelig bør du også sjekke emnetagger knyttet til ditt merke og område. Dersom du ser etter influencere for et lokalt merke, benytt deg av plassering-basert søk på Instagram. 

Noen ganger kan du også få noen tips fra dine konkurrenter. Du bør aldri prøve å stjele influencere eller kopiere en kampanjeidé fra et annet merke, men det kan hjelpe deg å finne inspirasjon og kanskje noen nye folk å starte en samtale med. 

Generelt, jobben med å finne influencere manuelt er veldig tidskrevende. Da vi startet Promoty, tok det oss over 40 timer å finne 100 passende influencere, og det er nettopp derfor vi startet plattformen! På Promoty kan du sette opp en kampanje i løpet av noen få minutter (helt gratis) og influencere som passer beskrivelsen vil kunne søke på kampanjen. 

2. Hvordan velge blant influencere? 

2.1. Deres historie og verdier 

En ting er sikker: du kan ikke velge en perfekt influencer basert kun på tall. Du bør du alltid sjekke profilen til influencer og basert på deres innhold bestemme om de passer ditt merke eller ikke. 

Siden de fleste influencere deler mye forskjellig fra sitt liv, kan man ikke si at kun produkt-spesifikke influencere kan ta del i kampanjen. Vi anbefaler derfor å ta en titt på deres eksisterende innlegg. For eksemple, hvis en influencer har tidligere understreket vikitgheten av et godt og variert kosthold eller delt miljøvennlige tips , passer de nok til en kampanje av økologiske produkter. 

Her er noen spørsmål som bør tenke på: 

  • Har influenceren tildligere snakket om temaer som er viktige for merket? 
  • Hvilken livsstil fremmer de? 
  • Hvilke verdier står de for? 
  • Kunne du tenke deg at denne personen representerer ditt merke? 

På Promoty, influencere skriver et kort søknadsbrev når de søker på kampanjen hvor de forteller hvorfor de ønsker å delta. Dette hjelper merket ofte å avgjøre om influenceren er rikitig for merket. 

2.2 Kvaliteten av innholdet

Viktigheten av bildekvalitet er avhengig først og fremst om merket ønsker at influenceren kun skal legge ut innlegget på sin personlige Instagram-konto eller om merket også vil bruke innholdet på sine sosiale medier.

De fleste influencere har en veletablert visuell stil. For eksempel, hvis all tidligere innhold er tatt med mobilen, og er kanskje litt mørkt, kan du ikke forvente at samarbeidsinnlegget ditt vil komme i lyse farger og i høy kamerakvalitet. Dersom merket ønsker en viss stil, fargepalett eller lignende bør dette nevnes i kampanjen.

2.3 Tidligere samarbeid

Du bør også kontrollere deres tidligere innlegg i samarbeid med andre merker: er de personlige, autentiske og informative nok? Er kommentarer under disse innleggene støttende eller negative?

Jo færre sponsede innlegg influenceren har på sin profil, er det mer sannsynlig at de velger sine samarbeid nøye og du kan i større grad forvente autentisk innhold.

En annen ting du bør forsikre deg om er om influenceren har  tidligere jobbet med konkurrerende merker. I dette tilfellet er influenceren muligens ikke et godt valg, ettersom å skifte mellom to konkurrerende merker kan gi et inntrykk av at influenceren er uærlig og kan indikere at de inngår et samarbeid kun for penger.

 

2.4 Instagram-statistikk

Når du velger den perfekte influenceren, er antallet følgere  ikke den viktigste faktoren. Antall følgere viser ikke hvor mange mennesker som ser influencerens innleggg – det er det rekkevidde handler om.  For å se  influencerens rekkevidde må du bruke en markedsføringsplatform eller be de om å sende skjermbilder av statistikk fra deres tidligere innlegg.

Noe av det viktigste som bestemmer kvaliteten av ​​en influencer er engasjementsraten, altså procentandelen an ​​influencerens  følgere som har likt, kommentert eller lagret deres innlegg. En høy engasjement betyr at influencerens følgere er virkelig interessert og aktivt kommuniserer  med dem.

Ha i bakhodet at jo høyere antall følgere enn influencer har, jo lavere er engasjementet. For større og kjente profiler er 3-5% engasjement ganske vanlig. Derfor oppfordrer vi alltid bedriftene til å jobbe med micro-influencere!

En god måte å evaluere prisen på influencer og kampanjesuksess er CPE – cost per engagement. De fleste kampanjer på det estlandske markedet har en CPE mellom 0,05 og 0,10€. Ved gavebelønning og veldig attraktive kampanjer kan det være enda lavere.

2.5. Kvaliteten av følgere

Hvordan vet jeg om influencerens følgere er ekte? Den enkleste tingen å gjøre er å åpne listen over influencerens følgere. Dersom det finnes hundrevis av tomme profiler med utenlandske navn er det mistenkelig. Det er også verdt å kikke på kommentarene. Er disse autentiske eller botgenererte kommentarer som “Cool post, checkout my account”.

Identifikasjon av kjøpte følgere er et tema som vi legger stor vekt på hos Promoty. Allerede nå er Promoty-algoritmen i stand til en viss grad opdage falske følgere ved å markere dem med et rødt utropstegn på plattformen. Snart lanserer vi også verktøy som kan oppdage falske følgere, bots, engasjementgrupper og andre mistenkelige aktiviteter.

En annen ting som du kan kontrollere er følgernes demografi: plassering, alder og kjøn. For en lokal bedrift er det viktig å kontrollere, hvor mange av influencerens følgere er fra det landet eller byen som man er interessert i.  For et svensk merke er det for eksempel viktig å forsikre seg om at mesteparten av influencerens følgere er fra Sverige.

Å be influenceren om å sende et skjermbilde av deres profil og fanen ”Audience” er en måte å få et overblikk over følgernes demografi på. En annen måte er å benytte seg av en influencer markedsføringsplattform, slik som Promoty, som viser deg korrekte tall – direkte fra Instagram.

 

3. Hvordan vurdere skapt innhold?

Generelt kan innlegget vurderes ut ifra tre aspekter: visuelt innhold, bildetekst og statistikk.

3.1. Visuelt innhold

Hva er et godt visuelt innhold? Igjen, her er det ingen fastsatte regler.  Mange markedsførere foretrekker bilder hvor produktet er i bruk eller i sitt naturlige miljø. En annen ting som er greit å huske på er at bilder med et ansikt har tendens til å fremkalle flere følelser og dermed gir bedre resultater.

Fordelen ved markedsføringsplatformer for influencere er at influencere ofte kan få tilbakemelding før de legger ut et innlegg. Hvis kampanjen inneholdt spesifikke krav til det visuelle, for eksempel at produktet skal være på bildet, influenceren skal være på bildet eller at bildet skal være i lyse toner, skal det skapte innholdet matche kriteriene. Hvis ikke, har merket rett til å etterspørre endringer.

3.2. Bildetekst

Det er enda vanskeligere å gi mer spesifikke regler for tekster på innleggene. I de fleste tilfeller anbefaler vi å legge inn så mye personlighet og storytelling som mulig, men noen ganger spesifikke markedsføringsbudskap også fungerer godt. Nøkkelen her er at merket vet hva er hensikten med kampanjen, og er i stand til å kommunisere dette til influencere i kampanjebeskrivelsen.

3.3 Statistikk

Når innlegget er godkjent og lagt ut på sosiale medier, kan det evalueres på bakgrunn av resultaterne: antallet likerklikk og kommentarer, rekkevidde og pris per engasjement. Hos Promoty bruker vi også “performance” som sammenligner resultatene av et bestemt innlegg med de gjennomsnittlige resultatene av influencerens innlegg, og gjenspeiler derfor om influencerens følgere passer merket eller ikke.

For å samle inn statistikk kan du be influencere om å sende deg screenshots, bruke en influencer markedsføringsplattform eller benytte deg av Paid Partnership på Instagram.

Som artikkelen viser er det mye lettere å finne riktige influencere for ditt merke ved hjelp av en Promoty-lignende plattform. Dessuten er bruken av Promoty så risikofri som mulig – hvis merket ikke finner passende influencere,  koster kampanjen ingenting for merket, så hvorfor ikke teste det ut?

More on the topic