Hvordan oppdage om en influencer har falske følgere?

Ett av de viktigste punktene for en vellykket influencer markedsføringskampanje er å velge riktige influencere. Dessverre, på grunn av attraktiviteten til influencer som “stillingstittel” og et stort konkurranse blant profilene, velger noen å benytte seg av ulike triks for å fremstå mer attraktivt.

Du som markedsfører kan ende opp med å betale store summer for samarbeid med en tilsynelatende populær profil uten å få gode resultater. Det er derfor viktig at du klarer å gjenkjenne faresignalene og velger å ikke samarbeide med visse influencere om du er i tvil.

 

Det store problemet: Falske følgere

Det vanligste problemet markedsførere støter på i influencer markedsføring er falske følgere. Det er en enkel, rask og rimelig måte å skaffe seg flere følgere på og en del profiler blir fristet av tanken på å bli «stor» over natten. Ikke minst, er det lett tilgjengelig. Det finnes mange tjenester som tilbyr dette og vårt første søkeresultat på Google viser et tilbud om 1000 følgere for 12,99 dollar. Du skal ikke lete så mye mer for å finne en enda bedre pris.

Heldigvis kan kjøpte følgere relativt enkelt identifiseres ved hjelp av følgende metoder  👇🏼

 

Metode 1:  Sjekk profilens engasjementsrate

Den første faktoren man bør se på er engasjementsraten til influenceren. Den viser hvor mange av deres følgere aktivt liker, kommenterer, deler og lagrer innleggene deres. Det er verdt å huske at når antall følgere øker, har engasjementet en tendens til å avta. Dette er helt naturlig og indikerer ikke nødvendigvis kjøp av følgere.

Basert på tall fra Promoty-influencere i Norge ser den gjennomsnittlige engasjementsraten i henhold til antall følgere slik ut:

Antall følgereGjennomsnittlig engasjement
under 100017,7 %
1000 – 500012,8 %
5000 – 10 0006,7 %
10 000 – 20 0005,1 %
20 000 – 50 0004,7 %
over 50 0004 %

Tall hentet fra mai 2021.

Antall visninger av videoinnlegg er også verdt å se på – hvis antall visninger er veldig lavt i forhold til antall følgere, er det et også et rødt flagg.

 

Metode 2: Sjekk kvaliteten og opprinnelsen til følgerne

Hvis profilens engasjementsrate er betydelig lavere enn gjennomsnittet, kan du sjekke listen over deres følgere og se om de er ekte profiler. Hvis det er mange kontoer uten profilbilde og med bare noen få innlegg, eller mange av brukernavnene består av tall og symboler, er det litt mistenkelig.

Den enkleste måten å finne ut opprinnelsen til følgere er å bruke en markedsføringsplattform. For eksempel i Promoty kan du se fordelingen av influencernes følgere etter kjønn, alder, land og by. Ettersom dataene hentes direkte fra Instagram, kan ikke influenceren endre dem selv. Likevel husk på at Instagram er en internasjonal plattform og de fleste vil ha også følgere fra utlandet.

Et annet alternativ er å be influencerne om et skjermbilde av demografi-innsikt på Instagram før du starter samarbeidet.

 

Metode 3: Se etter endringer i antall følgere over tid

Hvis du mistenker at en influencer har kjøpt følgere, kan bruke verktøy som HypeAuditor og Social Blade for å sjekke endring i antall følgere over tid. Begge har gratis funksjoner som gir deg mulighet for å kontrollere endringene ved hjelp av grafer og tall.

Når det gjelder veksten av en Instagram-konto, er det vanlig å få flere følgere på noen dager, færre følgere på andre, og til og med miste noen fra tid til annen.

Hvis du ser at antall følgere har økt i tusenvis eller bare i mistenkelig runde tall i perioder, kan du være ganske sikker på at disse er kjøpte følgere. Selvfølgelig kan det også være unntak her – for eksempel giveaways, mediedekning eller samarbeid med større influencere.

 

Automatisering og follow-unfollow-metoden

En annen måte å raskt øke antall følgere på er ved å bruke follow-for-follow metoden. Det vil si at man velger å følge et veldig stort antall kontoer og forventer at de følger tilbake.

Det finnes mange Facebook-grupper der medlemmer kan finne folk å følge. Det er også mulig å automatisere prosessen med eksterne verktøy slik at kontoen din automatisk følger et visst antall nye profiler hver dag. Etter en tid vil disse kontoene ikke følges lenger for å holde kontoen “ren”.

Instagram tolererer selvfølgelig ikke slike verktøy. Hvis slik automatisering oppdages, er det stor risiko for at kontoen stenges eller får midlertidige begrensninger.

Hvordan oppdage at noen bruker denne metoden?

  • Antallet følgere er mye mindre enn antall personen følger
  • Brukeren følger et veldig stort antall (1000+) personer
  • En stor mengde mennesker de følger er “tilfeldige” utenlandske kontoer

 

Kjøp av likes og kommentarer

Siden lite engasjement er et av hovedtegnene for å oppdage kjøpte følgere, blir det noen ganger kjøpt likes og kommentarer for å skjule dette.

Den enkleste måten å identifisere dette på er å se på influencerens siste innlegg og evaluere kvaliteten på kommentarene: er det følgere som interagerer med innlegget eller er det tilfeldige kommentarer i stil med «Kult innlegg, sjekk ut mitt innhold». Du kan også se nærmere på de ulike profilene som har likt innlegget.

Videre, kan du se på endringen i antall likes og kommentarer på tvers av innlegg. Hvis ett innlegg har tusenvis av likes og et annet bare noen få, kan det vise til mistenkelig oppførsel.

⚠️ Det er åpenbart at giveaways har et høyere engasjement. Innlegget kan også være promotert (vises i feed som et sponset innlegg) for å nå ut til flere.

 

La oss analysere to Instagram profiler!

For å kunne lage en teoretisk guide skal vi se på to influencer profiler ved bruk av Promoty.

En influencer som ikke virker troverdig: 

Hva kan indikere at følgerne til denne influenceren ikke er autentiske?

  • Lavt engasjement: antall følgere er 4302, men antall gjennomsnittlige likes er bare 142
  • 11,21% av følgernes land er ukjent
  • Gjennomsnittlig antall kommentarer er 21, men når vi ser på Instagram-profilen hennes ser vi at de fleste av bildene ikke har noen kommentarer. Det høye gjennomsnittlige antall kommentarer skyldes en vellykket giveaway som fikk nesten 400 kommentarer
  • Hun følger nesten 6500 kontoer, men kun 4300 mennesker følger henne. Dette kan referere til follow – unfollow metoden.

 

En influencer som virker troverdig:

Hvorfor er denne influenceren troverdig?

  • Gjennomsnittlig engasjementsrate – 5.30% – passer til antall følgere – 11.163
  • Hun er en influencer fra Estland og 94.24% av hennes følgere er derifra.
  • Gjennomsnittlig antall kommentarer er 49, noe som er svært høyt, men siden influenceren er nokså kjent kan vi gå inn og se at jevnlige giveaways er med på å dra opp dette tallet.

 

Oppdag falske følgere med Promoty

Siden alle Instagram-brukere kan bli med i Promoty, er det uunngåelig at influencere som har falske følgere registrerer seg på plattformen vår. Promoty-algoritmen kan til en viss grad identifisere influencere med mistenkelige følgere: de er merket med et gult advarselsskilt synlig for markedsfører. Vi tar advarsler om influencere som har kjøpt følgere veldig seriøst, og vi merker dem manuelt deretter.

Dessverre kan ikke problemet identifiseres med 100% sikkerhet. Teknisk sett er dette et ganske komplekst problem – vi må gjennomgå alle følgere og profiler til alle brukere som har blitt med på plattformen, analysere veksten av profilen over tid og se etter uvanlige mønstre der. Derfor forventer vi at markedsførere selv tar hensyn til følgerdemografi, engasjement og tidligere innlegg når de velger influencere til kampanjer.

Hvis du har spørsmål om valg av influencere eller om plattformen, kan du gjerne kontakte oss – vi vil gjerne hjelpe deg med prosessen!

More on the topic