Influencer Markedsføring VS PPC Annonsering

«Hvorfor skal jeg jobbe med influencere når jeg bare kan kjøre annonser på Instagram?» er et spørsmål vi får fra tid til annen.

Mange markedsførere tror på Pay-Per-Click (PPC)-annonsering, inkludert annonser på Google, Facebook og Instagram. Forståelig: de er enkle å måle, kontrollere og optimalisere. Samtidig kan de også målrettes presist og resultatene kan overvåkes i sanntid.

Både influencer markedsføring og annonser i sosiale medier har sin plass. Hvilken man foretrekker avhenger av mål, produkt, målgruppe og markedsføringsstrategi. La oss se på fordelene med begge annonseringsalternativene! 👇🏼

 

Influencer markedsføring

Mer pålitelig enn tradisjonell reklame

Folk stoler mer på andre mennesker enn på tradisjonell reklame. Spesielt når det er anbefalinger som kommer fra familiemedlemmer og venner.

Samtidig stoler 79% av forbrukerne like mye på produktanmeldelser på Internett som anbefalinger fra venner og familie. Hovedsakelig fordi de er basert på noens virkelige opplevelse.

Derfor, i influencer markedsføring fungerer samarbeidsinnlegg. Det innebærer at en influencer tester og uttrykker sin mening om et produkt eller en tjeneste, svært effektivt. Hvis tilbakemeldingene deres er positive, tror de fleste følgerne at det faktisk er et godt produkt/tjeneste.

I tillegg, kan følgere på sosiale medier umiddelbart spørre innholdsskaperen om oppklarende spørsmål eller spesifikke produktanbefalinger. Dette svarer de aller fleste influencere gjerne på.

Mulighet for å nå en smal målgruppe

Følgere har begynt å følge influencere av en grunn: de bryr seg om hva de gjør til daglig, hvilke produkter og tjenester de anbefaler, og hvordan de har oppnådd sine prestasjoner. Derfor, for merkevarer, er influencer marketing en mulighet til å nå en relativt snever målgruppe som er interessert i et spesifikt tema – gjennom en influencer som er en opinionsleder på et spesifikt felt til sine følgere.

For eksempel, hvis merkevaren din er relatert til sportstilskudd, er det smart å involvere influencere av sportsinnhold i kampanjen din – de blir sannsynligvis fulgt for å få kunnskap, råd og inspirasjon for å oppnå bedre atletiske resultater.

Hvis produktet ditt er veganske kosttilskudd, kan de beste resultatene komme fra å jobbe med veganske sportsbloggere – sannsynligvis leter en stor del av følgerne deres etter måter å kombinere vegansk kosthold og sport.

Influencer markedsføring kan være en fin måte å nå ut til en veldig smal målgruppe hvis det er et tema det (ennå) ikke er så veldig søkt etter på Google og hvis Facebook-annonser ikke gir gode resultater, fordi interessebasert målretting vanligvis resulterer i en veldig liten målgruppe.

Øke merkekjennskap og merkevarebygging

Influencer marketing fungerer veldig bra i den nedre delen av den såkalte markedsføringstrakten for å øke merkekjennskapen og interessen for den.

Selvfølgelig kan merkevarebevisstheten også økes gjennom en PPC-annonseringskampanje, men på noen måter kan influencer markedsføring være mer meningsfylt. En god influencer avslører også bakgrunnen for problemet i innlegget sitt, forklarer produktfunksjonene og deler sine erfaringer, så det formidler ofte mer informasjon enn en tekst- eller bildeannonse – men en godt laget videoannonse tjener samme formål.

En annen fordel med influencer markedsføring er påvirkningen på merkevarens image: influencers omdømme, budskap og verdier er utilsiktet assosiert med merkevarene de samarbeider med, og omvendt. Det betyr at det å jobbe med en velvalgt influencer også har en positiv effekt på merkevarebildet.

Virkningen av merkevarebygging er vanskelig å måle i alle annonsekanaler – i digital annonsering er sannsynligvis det mest nøyaktige verktøyet Facebook Brand Awareness-annonse, der Facebook måler hvor mange brukere som så annonsen som husket den (ad recall lift metric).

Men hvis du kjører PPC-annonser som er optimalisert for nettstedbesøk, registreringer eller salg, kan merkevarebevissthet på samme måte måles bare gjennom indirekte beregninger (innleggsengasjement, antall følgere på sosiale medier, merkenavnsøk osv.) eller merkevareundersøkelser.

Brukergenerert innhold

Å involvere Influencere er spesielt praktisk fordi de tar seg av å lage alt innholdet: både det visuelle og teksten. Dette betyr at markedsføreren får unikt og velfungerende sosiale medieinnhold med enkel innsats til en mye lavere pris.

Ved avtale er det senere mulig å bruke de samme bildene på merkevarens egne kanaler – brukergenerert innhold fungerer ofte mer effektivt enn merkevarens egne! Influencere har en tendens til å vite hva slags innhold som fungerer best på sosiale medier.

For å unngå forvirring 👇🏼

Vilkårene for bruk av kampanjen sier at merkevaren har rett til å bruke innholdet kjøpt på kampanjen på deres egne sosiale mediekanaler. Hvis du samarbeider utenfor plattformen, må rettighetene til å bruke innholdet og andre betingelser avtales med influenceren.

Liza Lind x Wolt x Influencer Markedsføring VS PPC Annonsering

@lizalind x @wolt

Ettersom influencere ofte starter og påvirker sosiale medier-trender, kan det å involvere velvalgte influencere også føre til at såkalte vanlige brukere deler flere bilder av merkevarens produkter. Wolt er et godt eksempel på dette – takket være influencer markedsføring er det en trend å dele bilder av mat med Wolts papirpose i dem. Mange Wolt-brukere gjør nå dette på daglig basis uten å få betalt for det.

PPC Annonsering 

Unngå annonseblokkere

Mye har vært snakket om at bannerreklame forsvinner på grunn av økende bruk av annonseblokkere, spesielt blant unge.

Statistikken viser at 26% blokkerte annonser i 2020. Dette kan ha en betydelig innvirkning når det kommer til å nå den riktige målgruppen.

Fordi influencere deler sponsede innlegg blandet med deres organiske innhold, kan ikke annonseblokkere identifisere eller skjule disse annonsene.

Langsiktige fordeler og oppdagbarhet

Tradisjonelle annonser vises under kampanjens varighet og budsjettet ditt tikker samtidig.

Influencer markedsføring har imidlertid en lengre, varig effekt. Hvis influenceren liker produktet, kommer de sannsynligvis til å anbefale det til sine følgere i fremtiden – selv etter at samarbeidet er over. Ettersom publikummet deres gradvis vokser, kan du fortsatt nå nye mennesker hvis samarbeidet var vellykket og influenceren virkelig liker produktene dine.

Mange påvirkere holder også de sponsede innleggene oppe på kontoen sin selv etter samarbeid. Dette betyr at når potensielle kunder senere søker etter tilbakemeldinger fra brukere om merkevaren din, enten gjennom hashtags eller ved å se bilder der merkevaren din er tagget på Instagram. På denne måten vil de nå innleggene til influenceren.

Når de jobber med bloggere, legger de vanligvis til en lenke til merkevarens nettside, og bidrar dermed til å forbedre merkevarens nettsteds posisjon i søkemotorene.

Målbare og optimaliserbare i sanntid

Den største fordelen med PPC-annonser er at de er svært nøyaktige og har en kort optimaliseringssyklus.

Ved å kombinere Google Analytics og dataene som vises på en sosial plattform (Facebook, Google osv.), kan du se fordelingen av hver annonse (kampanje), antall visninger, nettstedbesøk, gjennomsnittlig besøkstid, konverteringer osv. Iht. til det kan du optimalisere, utnytte eller sette kampanjer, annonser og søkeord på pause i sanntid.

Optimaliseringen er hjulpet av Facebook-algoritmen, som, når den er riktig konfigurert, styrer og optimerer annonsering for å nå flere potensielle kunder med lavere annonseringskostnader.

I Influencer markedsføring kjenner markedsføreren også rekkevidden, antall visninger og engasjement (likes, kommentarer, delinger og lagringer). Ved å bruke en influencer markedsføringsplattform kjøres all statistikk om publisert innhold på ett sted. Når du samarbeider utenfor plattformen, må markedsføreren be hver influencer om skjermbilder for å se resultatene.

Optimaliseringssyklusen i influencer markedsføring er imidlertid lengre. Konklusjonen om samarbeidet ga resultater eller ikke, kan tas først etter at samarbeidet er over. Deretter, i påfølgende kampanjer, kan du fortsette å jobbe med influencere som ga de beste resultatene.

 

Effekten på salget er lettere å måle

Den vanligste kritikken mot influencer markedsføring er at den ikke er 100 % målbar. Med PPC-annonser ser du nøyaktig hvor mange klikk som kom fra hver annonse (kampanje) og hva folk gjorde etter å ha klikket på annonsen. Det skal nevnes at det er vanskeligere å måle trafikk som kommer fra Instagram.

 

I de fleste tilfeller brukes ett av to alternativer:

1) Influenceren får en personlig rabattkode, som kan brukes til å måle salget fra følgerne til hver influencer.

2) Influenceren får en personlig nettadresse (for eksempel merket med UTM-tagger) som de kan legge til profilen sin eller lenke til historien ved å bruke «Sveip opp»-funksjonen. Akkurat som med PPC-annonser, er trafikken som kommer derfra effektivt målbar.

Denne metoden kan imidlertid ikke oppdage nettstedtrafikk og salg som ikke er direkte relatert til den lenken – for eksempel hvis en person går til merkevarens nettside uavhengig noen dager etter å ha sett influenserens innlegg og foretar et kjøp, er det vanskelig å koble det til influencerens innlegg.

Siden det vanligvis er mer praktisk å handle på en datamaskin enn på en telefon, er det ganske mange kunder som ser en annonse på telefonen og deretter handler på en datamaskin.

 

Svært presis målretting (inkl. retargeting)

Den største fordelen med PPC-annonser fremfor influencer markedsføring er de svært presise målrettingsalternativene. I tillegg til målretting etter demografi, interesser og tidligere aktivitet (for eksempel: å se en video), kan du også målrette mot brukere som allerede har besøkt nettstedet, et kjøp osv. – eller ekskluder disse målgruppene fra din annonsekampanje.

Mens influencer markedsføring ofte fungerer i begynnelsen av en forbrukers reise, fungerer retargeting veldig bra for å fremme salg: målretting mot brukere som allerede er interessert i et produkt med et spesifikt tilbud. På den måten er det mer sannsynlig at de klikker på annonsen din.

Du kan også opprette lignende målgrupper (Lookalike Audience) på Facebook, det vil si målrette brukere som ligner på brukere som tilhører gruppene nevnt ovenfor. Så mulighetene er nesten uendelige! Vet du hvem kundene dine er, kan de nås svært nøyaktig med dyktig målretting.

 

For å konkludere..

Både målrettede annonser og samarbeid med velvalgte influencere kan gi svært gode resultater – hvilken du skal velge avhenger av ditt produkt, målgruppe og markedsstrategi.

Siden begge har sine fordeler og ulemper, kan de beste resultatene oppnås ved å kombinere de to – for eksempel kan du lede potensielle kunder til nettstedet ditt eller Instagram-profilen din gjennom en influencers innlegg og senere fange disse brukerne med retargeting-annonser.

I tillegg, kan du bruke innhold laget av påvirkere i PPC-annonsene dine for å utnytte deres sosiale påvirkning og dermed forbedre annonseytelsen. Forresten, ved hjelp av betalt partnerskapsfunksjon kan du også booste influencerens sponsede innlegg som merkevare!

 

Hvis du har spørsmål om Promoty-plattformen eller ønsker å diskutere din influencer markedsføringsstrategi med oss, book en demo eller send en e-post til oss – vi hjelper deg gjerne!

12 + 10 =

Relaterte innlegg