Influencer markedsføring 101

Influencer markedsføring er et av de raskest voksende markedsføringsfeltene. Fra 8 milliarder dollar i 2020 er industrien spådd å vokse til 15 milliarder innen 2022.

Hvordan kan du komme i gang med influencer markedsføring og finne innholdsskapere som passer merkevaren din? Hvordan skal du belønne dem eller måle resultatene? Her har vi samlet de viktigste spørsmålene om influencer markedsføring og våre anbefalinger. Les fra begynnelsen eller gå rett til temaet som interesserer deg! 👇🏼

1. Hva er influencer markedsføring?
2. Hvorfor influencer markedsføring?
3. Hvordan komme i gang med influencer markedsføring?
4. Hvordan finne influencere?
5. Hvordan velge de perfekte influencere for merkevaren din?
6. Hvordan skrive en god kampanjebreif?
7. Hvordan kan et samarbeid med en influencer se ut?
8. Hvordan belønne influencere?
9. Hvordan måle resultater fra influencer markedsføring?
10. Juridiske aspekter ved influencer markedsføring

1. Hva er influencer markedsføring?

Influencer markedsføring går hånd i hånd med to andre felt innen markedsføring: sosiale medier og innholdsmarkedsføring. Influencere, også kalt for påvirkere, er personer som ytrer seg på sosiale medier og andre plattformer, og har en viss innflytelse på folks holdninger og handlinger. Dette er derfor hovedgrunnen til at influencer markedsføring hjelper å sette i gang jungeltelegrafen, også kjent som word-of-mouth.

Siden det finnes så mange ulike typer influencere er influencer markedsføring en fin måte å nå en bestemt målgruppe på. Du kan jobbe med «livsstilinfluencere» som deler om livet og deres opplevelser eller med litt mer temafokuserte innholdsskapere som velger å skrive om f.eks. sport eller matlaging. Det stadig dukker det opp nye influencere med nye definerte nisjer som gjør det enda lettere å nå ut til en gruppe med personer med en spesifikk interesse.

Per dags dato er Instagram den viktigste kanalen for influencer markedsføring. Et samarbeid på Instagram går vanligvis ut på at influenceren skaper innhold for bedriften hvor de viser og/eller forteller om det aktuelle produktet eller tjenesten, deler det på sin profil og mottar avtalt belønning.

Når det gjelder et nytt eller ukjent produkt, vil influencer markedsføring generere først og fremst merkebevissthet og interesse, men influencere kan med sine innlegg også overbevise de potensielle kundene til kjøp ved å dele ytterligere informasjon, erfaringer og/eller en personlig rabattkode.

På grunn av den evnen til å informere og påvirke kunden samt muligheten for å enkelt nå ut til en spesifikk målgruppe, er influencer markedsføring er en av de mest effektive og kostnadseffektive markedsføringsmetodene vi har.

2. Hvorfor influencer markedsføring? 

En studie utført av Tomson, viser at influencer markedsføring gir en positiv effekt på merkevarebildet og kan tjene inn investeringen opptil 6,5 ganger! Selv om resultatet vil være svært forskjellig for ulike merker og ulike kampanjer, er det mange grunner til at influencer markedsføring fungerer bra for de fleste B2C-bedrifter.

For det første, mennesker stoler på andre mennesker. 92 % av forbrukere over hele verden sier at de stoler på opptjente medier, som f.eks. anbefalinger fra venner og familie, mer enn alle andre former for annonsering. Influencere har god kontakt med sine følgere og blir ofte en kilde for produkt- og tjenesteanbefalinger – dette er hovedgrunnen til at influencer markedsføring fungerer.

For det andre, 30 % av alle internett-brukere benytter seg av Adblock. Dette indikerer at effektiviteten til banner- og displayannonsering blir redusert.

For det tredje, bruken av sosiale medier fortsetter å vokse. I tillegg til å holde oss oppdatert og kommunisere med våre venner og familie, bruker vi sosiale medier stadig oftere for å ta en kjøpsbeslutning; basert på ulike studier kan vi si at mellom 70 og 80 % av forbrukerne søker etter informasjon på sosiale medier før de foretar et kjøp.

Ettersom både Facebook og Instagram ønsker at deres brukere ser mer av venners innlegg og færre sponsede bedriftsinnlegg, har konkurransen om den digitale annonseplassen økt. Dette resulterer i høyere klikkpriser og gjør at flere velger å investere pengene i influencer markedsføring for å forbli synlig.

3. Hvordan komme i gang med influencer markedsføring?

For å komme i gang med influencer markedsføring bør du ha tenkt på:

  • din visjon for merket og hvordan du ønsker å fremstå – hvis du ikke klarer å beskrive det selv, vil det ikke kunne komme frem gjennom samarbeidet
  • din målgruppe – jo mer nøyaktig du klarer å beskrive den, jo ​​lettere blir det for deg å forstå hvilke influencere du bør samarbeide med
  • hovedmålet for kampanjen – er målet ditt å øke salg, få innhold til sosiale medier, få nye følgere, øke antall besøk i nettbutikken eller noe helt annet? Strukturen i samarbeidet og evaluering av resultatene vil være påvirket av dette
  • Key Performance Indicator (KPI) – Hvordan skal du måle suksessen av kampanjen? Du bør velge kun en suksessfaktor og passe på at den er målbar.

☝🏼 Når dette er på plass, kan du begynne å planlegge din strategi mer detaljert og tenke på hvilke influencere du ønsker å jobbe med, hvor mange, hva slags innhold som skal produseres og sette opp budsjett.

Før du velger dine influencerne, er det viktig at du selv definerer hvilke kriterier du skal fokusere på og benytte deg av for å vurdere de potensielle samarbeidspartnere. Du kan vurdere engasjementsraten, deres verdier, kvaliteten på bildene og ikke minst bildetekstene og evnen til å fortelle historier.

Ikke minst er det viktig å tenke på lengden på samarbeidet. Mens kortsiktige samarbeid er en god måte å oppnå stor synlighet på sosiale medier på kort sikt (f.eks. før og under høysesongen), langsiktige samarbeid fungerer bedre i det lange løp; de er mer troverdige, mer praktiske for begge parter og krever mindre tid.

Siden en gjennomtenkt strategi er en av de viktigste aspektene ved vellykkede kampanjer, har vi satt sammen et arbeidsark for som du kan laste ned og bruke som en guide når du planlegger dine influencerkampanjer!

4. Hvordan finne influencere?

Det finnes flere måter å finne potensielle samarbeidspartnere på, men det vil alltid være rimelig å starte med egne kunder og følgere på sosiale medier. Du kan også manuelt søke etter passede innholdsskapere på Instagram eller bruke en markedsføringsplattform.

a) Blant dine eksisterende kunder og følgere på sosiale medier

Du vil sannsynligvis finne influencere som faktisk liker og bruker produktene eller tjenestene dine og er villige til å anbefale dem til sine følgere i kundebasen din! I tillegg, bør du sjekke dine egne sosiale kanaler og se på hvem tagger deg i sine innlegg og kommentarer. Kanskje de allerede anbefaler merket ditt til sine bekjente? Hvis de også har riktig publikum, er de det beste valget.

b) På Instagram

På Instagram kan du også søke etter passende influencere manuelt. Du kan sjekke forskjellige hashtags og steder relatert til din bedrift og merke. Hvis du vil nå innholdsskapere i et bestemt område, kan det være lurt å se etter innlegg fra spesifikke byer og hashtags som  #advertising, #influencer på det lokale språket.

c) Ved å bruke en markedsføringsplattform

Å finne influencere manuelt er relativt tidkrevende – når vi startet Promoty, tok det oss mer enn 40 timer å finne de første 100 passende profiler. Dette er også hovedgrunnen til vi har opprettet denne plattformen.

Slike plattformer er en rask og enkel måte å finne influencere på; du kan filtrere profiler basert på plassering, antall følgere, alder og andre kriterier, og samtidig få tilgang til  demografien til deres følgere. Ikke minst tar det kun et par minutter å sette opp en kampanje!

👉🏼 Les også: Steg-for-steg guide til Promoty

d) Innholdsskapere selv kontakter deg

Selvfølgelig hender det at influencere  henvender seg direkte til bedriften med sitt eget samarbeidstilbud. I dette tilfellet bør du lese søknaden og vurdere om influenceren ønsker å skape et autentisk samarbeid med din merkevare eller om det handler kun om å bli sponset. Du bør også ta en titt på deres innlegg og publikum for å avgjøre om de er kompatible med målgruppen og merkevaren.

5. Hvordan velge de perfekte influencere for merkevaren din?

Å velge riktige influencere er den viktigste faktoren til kampanjesuksess: hvis en bedrift finner innholdsskapere som samsvarer med deres merkevare og målgruppe, er det stor  sannsynlighet for at kampanjen vil lykkes.

Her beskriver vi fem kriterier du bør ta hensyn til før du godkjenner samarbeidet:

 

1. Influencerens nisje og verdier

Det er absolutt relevant å sjekke ut hva innholdsskaperen vanligvis snakker om på kontoen sin og hvordan dette overlapper med vårt merke og våre verdier. For eksempel hvis en infliuencer har tidligere understreket hvor viktig det er med økologisk mat eller har delt noen tips og triks om hvordan man kan være mer miljøbevisst, vil de passe utmerket til en miljøfokusert kampanje.

Når influencere søker på en kampanje på Promoty, legger de til en kort beskrivelse av deres idé for kampanjen og hvorfor de kan være en god match – noe som kan hjelpe deg å ta et bedre valg. 

2. Kvalitet på innholdet

Hvis du ønsker å benytte deg av bildene som blir skapt av influenceren på dine egne sosiale kanaler senere, bør du også avgjøre om deres visuelle stil er riktig for deg.

Hvis alle deres tidligere innlegg er i mørke toner og tatt med en mobilkamera, kan du ikke  forvente at samarbeidsinnlegget ditt blir i lyse farger og veldig god kvalitet. Dersom du ønsker bilder i en konkret stil, bør du nevne det i kampanjebriefen. 

3. Tidligere samarbeid

Det er også verdt å ta en titt på antall sponsede innlegg og hvordan tildligere samarbeid har blitt gjennomført. Jo færre betalte innlegg på en influencerprofil, jo mer nøye velger de samarbeidspartnerne sine, og jo mer autentisk innhold kan du forvente. I tillegg er det verdt å sørge for at din potensielle samarbeidspartner nylig ikke har hatt et samarbeid med en konkurrent. 

4. Instagram-statistikk

Selv om antall følgere er noe av det første som skiller seg ut på en influencerens profil, bør det ikke vektlegges alt for mye. Tvert imot,  influencere med et mindre, men mer fokusert publikum (mikroinfluencere) har blitt mer viktig de siste årene. 

Mikroinfluencere fungerer hovedsakelig på grunn av sitt publikum – studier viser at de i gjennomsnitt har 60% høyere engasjement enn influencere med større følgergruppe!

Innholdsskapere med et mindre publikum er ofte mer ekte, har færre samarbeid og har derfor mer innflytelse på sine følgere. I tillegg ber de også om lavere priser og er ofte villige til å jobbe bare for produktbelønning, noe som betyr lavere investering og høyere avkastning for bedriften.

I tillegg til antall følgere, bør du også se på gjennomsnittlig rekkevidde og engasjement på innleggene. Engasjementsraten viser hvor mange følgere som aktivt liker, kommenterer, lagrer eller deler innholdet til influenceren. Jo høyere den er, jo mer verdifull innholdet er for deres følgere. 

Samtidig er det verdt å huske på at jo høyere antall følgere en influencer har, jo lavere blir engasjementet. Generelt er 3-5% engasjement veldig normalt for influencere med stor følgergruppe.

5. Kvaliteten på følgere

I tillegg til engasjementsraten, kan du også ta en titt på kommentarene under innleggene – dette er vanligvis en god indikator på om influencerens følgere er oppriktige fans eller tilfeldige brukere som kun kommenterer «Kult innlegg, sjekk ut profilen min«.

Hvis du markedsfører til et bestemt land eller område, er det også viktig å sørge for at  influencerens følgere er i stor grad også basert der.

Hvis du vil ha en god oversikt over følgerens demografi (plassering, alder, kjønn osv.) kan du be influenceren om å sende deg et skjermbilde av Publikum-fanen på Instagram. Du kan også benytte deg av plattformer som Promoty:

6. Hvordan skrive en god influencerbrief?

Influencerbrief er et omfattende dokument som bedriftens markedsfører eller annen representant sender til innholdsskapere før samarbeidet starter. Briefen skisserer kampanjens mål, tidsplan, forventninger, forventede resultater og retningslinjer for å lage innholdet.

En godt sammensatt kampanjebrief bidrar til å sikre at resultatet oppfyller bedriftens forventninger. Dersom det ikke inngås en egen kontrakt for samarbeidet, blir også kampanjebreifen brukt som en kontrakt hvis influenceren samtykker skriftlig.

Basert på vår erfaring fra over 1500 kampanjer som ble kjørt på Promoty, har vi skrevet ned noen punkter som absolutt bør inkluderes i en influencerbrief:

1. Introduksjon av merket og produktet eller tjenesten

I starten av briefen kan du beskrive merket og og skape spenning for det kommende samarbeidet. Introduser merkevaren og fortell hvem du er og hva du står for. Bedriftens verdier er også en fin ting å påpeke!

2. En plan for kampanjen og kampanjemål

Det er veldig viktig å beskrive formålet med kampanjen slik at influencere kan skape innhold i samsvar med dette. For eksempel kan bildeteksten få frem noen funksjoner i et bestemt produkt, informere folk om en salgskampanje eller introdusere en ny tjeneste. 

3. Detaljer og vilkår for samarbeidet

Den praktiske siden er også verdt å nevne i korte trekk:

  • Hvor innholdet skal deles;
  • Hvor mange innlegg og stories forventer du fra hver influencer;
  • Skal innholdet sendes til merkevaren for gjennomgang før det publiseres;
  • Hva er belønningen?

Det er fint å påpeke viktige datoer i starten av samarbeidet. Skriv ned datoer for når innholdet skal sendes til godkjenning, når det skal publiseres osv. Slik kan influenceren planlegge bedre og skape bedre innhold. 

4. Forventninger til innholdet

Denne delen hjelper influenceren å skape innhold som du blir fornøyd med. Du kan gjerne beskrive: 

  • Forventninger til bilder (fargetoner, gjenstander i bildet osv.);
  • Merking av reklame og andre advarsler om nødvendig;
  • Hashtags, lenker og kampanjekoder skal inkluderes i innlegget;
  • Kontoer som skal merkes i innlegget.

5. Bruksrettigheter for innhold

Hvis du planlegger å bruke influencerens innhold senere på din nettside, i reklame eller på sosiale medier, bør du inkludere det i kampanjebriefen.

Hvis du benytter deg av en markedsføringsplattform er kampanjen du oppretter en slik influencerbrief . Basert på dette kan en influencer bestemme om kampanjen er noe for han/henne. Derfor er det viktig å gjøre kampanjen din så attraktiv som mulig, spesielt for mindre kjente merkevarer. Dette kan du gjøre ved å f.eks. inkludere moodboards eller et engasjerende spørsmål influenceren skal svare på. 

7. Hvordan kan et samarbeid med en influencer se ut?

Den vanligste formen for et samarbeid er sponsede innlegg eller stories på influencerens egen profil, der produkter og tjenester blir  introdusert til deres følgere eller «ved et uhell» finner sted på deres bilder.

Produkttesting, anmeldelser og meninger. Ettersom mange følger influencere for å få produktanbefalinger eller for å holde seg oppdatert på nye produkter og tjenester, er dette en av de mest effektive formene for samarbeid og derfor blir influencere ofte brukt  i ulike lanseringskampanjer! Ettersom deling av personlig erfaring ofte balanserer annonseinntrykket, kan denne typen samarbeid også støttes av kampanjekoder og andre salgsstrategier.

For influencere er det ofte mest praktisk å dele produktanmeldelser på stories hvor de kan dele sine tanker og meninger litt mer fritt og over lengre tid. På stories kan de også legge til en lenke direkte til produktet og i større grad bidra til salg. 

Rabattkoder og andre salgsstrategier. Kampanjekoder og sporbare lenker er en god og enkel målbar måte å øke nettbutikksalget på. Hvis koden gir en god rabatt, vil influenceren gjerne dele den – den er også verdifull for  følgerne hans!

I dette tilfellet bør influenceren også dele sin egen erfaring med produktet eller legge til noe personlig. For eksempel, hvis en influencer deler en kampanjekode for en nettbutikk med skjønnhetsprodukter, vil samarbeidet være mer effektivt hvis de også deler favorittproduktene sine – på den måten vil innholdet se mer autentisk ut, følgere vil motta gode anbefalinger, og salget vil mest sannsynlig øke.

Giveaways, hvor produkter gis vekk i samarbeid med en influencer. Ettersom denne formen for samarbeid kommer begge parter til gode, tar influencere ofte mindre betalt for samarbeidet – noe som gjør giveaways til en veldig kostnadseffektiv måte å markedsføre produkter på.

Det er også populært å bruke influencere til å sende sine følgere til bedriftens egen givaway eller konkurranse.

Skape innhold for bedriften. Siden mange influencere skaper enestående bilde- og videoinnhold, er det en god måte å få produsert innhold til bedriftens sosiale medier. Innhold skapt av influencere er ofte bedre tilpassset sosiale medier og målgruppe enn profesjonelle photoshoots. Dessuten er det betydelig billigere å benytte seg av influencere for å lage innhold enn å ansette en fotograf, leie et studio og alt nødvendig tilbehør!

8. Hvordan belønne influencere?

I de fleste tilfeller belønnes influencere med penger, gavekort eller gratis produkter og tjenester. Dette er avhengig av produkttype, influencerens pris og samarbeid. Man kan også kombinere disse alternativene og for eksempel betale i produkter for det første innlegget og i penger for videre samarbeid.

En undersøkelse fra 2015 ”State of Influencer Engagement” av Augure viste at nesten 70% av bedrifter ikke betaler innholdsskaperne sine. Gjennom årene har dette tallet forhåpentligvis sunket litt – nå som feltet er mer utviklet og satt pris på.

Jobber influencere også kun for produkter? Ja, hvis de virkelig liker eller verdsetter det du tilbyr, men ikke hvis prisen på de mottatte produktene ikke kompenserer for arbeidet de må gjøre. En profesjonell influencer som bruker flere dager og bruker sine personlige ressurser (kamera, belysning, tilbehør) for å lage bilder, video eller tekst, fortjener en anstendig belønning.

Den nevnte studien fremhever seks grunner til at innholdsskapere jobber med bedrifter:

  • Høyere rekkevidde og økning i følgere (55%)
  • Mulighet til å skape kvalitetsinnhold for publikum (45%)
  • Økt troverdighet (29%)
  • Rabatter, gratis prøver og andre fordeler (25%)
  • Mulighet for å tjene ekstra penger (24%)
  • Nye opplevelser: arrangementer, turer osv. (22%)

Kan jeg belønne influencere med produkter?

Ja det kan du! Produktkampanjer der influenceren mottar gratis produkter/tjenester eller gavekort, er spesielt smarte fordi de krever mindre investering fra bedriften og derfor ofte har høyere ROI.

For det andre tiltrekker produktkampanjer influencere som uansett benytter seg av bedriftens produkter og som gjerne anbefaler dem til sine følgere – noe som resulterer i autentiske samarbeidsinnlegg som gir langt bedre resultater.

Sutu er en av de mest suksessfulle produktkampanjer på Promoty, hvor var kun en pakke sugerrør laget av bambus. Selv om det er et ganske billig produkt, mer enn 400 innholdsskapere søkte på kampanjen – de ble oppfordret til å gi opp plastforbruket og dermed gjøre verden litt bedre. Det viser at historien merkevaren din forteller kan snakke til influencere enda mer enn pengebelønning!

Halva Kingis produktlansering

Mål: Øke synlighet på Instagram for lansering av nye produkter og få flere følgere

Belønning: Produkt (godteripakke)

Antall innlegg: 99
Rekkevidde: 389 845
Likerklikk: 28 826
Kommentarer: 11 934
Engasjement: 7.4%
Budsjett: € 1014 (litt under 11 000 kr)
@halvakarkkiklubi: +3245 følgere
@candypeoplesuomi: +2607 følgere

Når du prøver å avgjøre belønningen for kampanjen din, tenk på prisen på det du tilbyr og prøv å sammenligne med belønningen influencere forventer å få for samarbeidet. For eksempel, hvis du vil jobbe hovedsakelig med mikroinfluencere opptil 10.000 følgere, bør verdien av produktet for en vellykket produktkampanje være minst 30o-500 kroner. Hvis prisen på produktet ditt er betydelig lavere, er det verdt å sette opp en pengekampanje.

Basert på vår erfaring, kan vi si at kampanjer med billig produkt (under 100 kr) og kun produktbelønning sjelden lykkes. Kun dedikerte fans være villig til å samarbeide på slik grunnlag.

9. Hvordan måle effekten av influencer markedsføring?

Det siste og viktigste trinnet i enhver markedsføringskampanje er analyse av resultatene. Det kan brukes til å avgjøre om kampanjen var vellykket og ga de ønskede resultatene. Ikke minst kan det også hjelpe å sette budsjettet for neste kampanje.

Måling av influencerkampanjer er avhengig av formålet. Hvis målet er å øke merkevarebevisstheten, bør du hovedsakelig fokusere på rekkevidde og antall visninger. Hvis målet er brnading, bør du fokusere heller på indikatorene knyttet til engasjement som antall likes og kommentarer.

For å måle salg kan du benytte deg av to alternativer:

a) Sporbare lenker som påvirkeren kan legge til på profilen sin eller i stories. Dette gjør det mulig for bedriften å se hvor mye trafikk som har kommet til nettsiden via influencerens link og hvor mange kjøp ble gjort.

b) Personlige rabattkoder, som lar deg vite  nøyaktig hvor mange salg hvert samarbeid ga. Ettersom influenceren tilbyr noe til sine følgere, er dette en vinn-vinn-løsning. 

Etter de første samarbeidspostene starter kontinuerlig måling og optimalisering av kampanjer. Du kan for eksempel velge ut influencerne som ga deg de beste resultatene og fortsette å jobbe med dem samt rekruttere nye. Du bør også huske på at det første innlegget kanskje ikke umiddelbart gir resultater – forbrukere trenger i gjennomsnitt 7-8 berøringspunkter for å ta en kjøpsbeslutning. Derfor er det verdt å måle resultatene over en litt lengre periode; en måned eller til og med en kvartal.

Resultatene bør også deles med influencerne som deltok i kampanjen. Dessverre gjør markedsførere ofte ikke det, selv om tilbakemelding er veldig viktig for influencerens utvikling og forbedring. 

Hvis du ønsker å få all kampanjestatistikk (rekkevidde, likes og kommentarer) samlet på ett sted, kan du flytte dine influencer kampanjer til Promoty!

10. Juridiske aspekter ved influencer markedsføring

I Norge er influencer markedsføring primært regulert av markedsføringssloven og  Forbrukertilsynet. Her tar vi frem de viktigste aspektene å være oppmerksom på når du samarbeider med influencere.

Annonser og retusjerte innlegg må merkes

Sponset innhold må merkes på riktig måte uansett om influenceren får betalt eller mottar kun produkter for samarbeidet. Reklame må kunne skilles tydelig fra annen informasjon, og det må være klart hva som markedsføres. 

Dette kan for eksempel gjøres ved å skrive «annonse» eller «i samarbeid med @bedriftsnavn» før selve bildeteksten for innlegget eller i story. Det er viktig at publikum forstår at innholdet er en annonse så snart de begynner å lese teksten. 

Ettersom både annonsøren og influenceren er like ansvarlig for å opptre i samsvar med markedsføringsloven, anbefaler vi sterkt å snakke om annonsemerking med influencere. 

I Norge finnes det også retlingslinjer for markedsføring mot barn, kosmetiske inngrep, gambling og merking av reklame med retusjert innhold. Les mer om dette og merking av reklame på Forbrukertilsynets sine nettsider.

Å benytte seg av en markedsføringsplattform når du kommer i gang med influencer markedsføring kan være fornuftig: det hjelper deg å finne de rette influencerne raskere, gir deg bedre oversikt over statistikken deres, eliminerer behov for kontrakter, forenkler utbetalinger og pakkelevering.

Dessuten kan du lett få tilgang til influencere fra andre land. På Promoty finner du influencere fra Norge, Danmark, Sverige, Nederland, Estland, Latvia, Litauen og Finland. Kom i gang i dag!

Relaterte innlegg