Det siste og kanskje viktigste steget i influencer markedsføring er å analysere resultatene: dette vil hjelpe deg med å bestemme hvilke influensere du skal bruke videre, og hva budsjettet for neste kampanje burde være. Ved å måle return on investements (ROI) – hvor mye du får igjen for investeringene – kan du enkelt se om samarbeidene er lønnsomme.
Du lurer kanskje på hvordan du skal utføre dette og hvilke KPI’er du burde bruke? Dette vil variere fra kampanje til kampanje, og avhenger av målet 👇
1. Øke merkekjennskap
Influencere blir ofte brukt for å nå ut til et nytt og større publikum: ved bruk av sosiale medier kan man nå ut til personer man ikke ville nådd ut til ved bruk av tradisjonell markedsføring som bannere og utendørs reklame. Hvis målet ditt er synlighet finnes det to beregninger i sosiale meder; totalt antall eksponeringer og antall unike brukere som har sett posten – rekkevidde.
Målingsmidler:
- Eksponeringer
- Rekkevidde
- Antall nye besøkende
Det er viktig å være klar over at antall følgere en influencer har ikke viser hvor mange mennesker som vil bli eksponert for en post. Dette er spesielt viktig å tenke på nå som mange influenceres rekkevidde har blitt betydelig redusert. De gode nyhetene er at hvis innholdsskaperen har bedriftskonto eller skaperkonto (som de fleste influencere har), kan de se eksponeringer og rekkevidde for hvert bilde separat. Dette gjør at hver influencer kan finne den estimerte rekkevidden for innlegget før kampanjen starter, og deretter ta screenshot av det faktiske resultatet etter kampanjen har endt.
Hvis du bruker en influencer markedsføringsplattform, som f.eks. Promoty vil du se forventet og virkelig rekkevidde på postene på et sted. Dette er veldig nyttig hvis du jobber med mikro-influencere som ikke har bedriftsprofiler.

2. Forbedre merkevarens omdømme
Målingsmidler:
- Antall likes
- Antall kommentarer og kvalitet
- Engasjement
- Kost per engasjement
- Antall nye følgere
- Antall poster publisert av bruker
Hvis målet ditt er å få kontakt med dine potensielle kunder, burde du fokusere på engasjement relaterte målingsmidler. Ofte blir kostnaden for engasjement beregnet – dette gir et godt grunnlag for å sammenligne forskjellige kanaler eller influencere. Det er også viktig å sjekke kvaliteten på likes og kommentarer, dette avklarer ofte om det høye engasjementet viser interesse for merkevaren din eller er oppnådd ved hacks.
Fordi folk vanligvis følger merker de liker og bryr seg om, er antallet nye følgere av merket også en god indikator på kampanjen. Selvfølgelig bare hvis følgerne kom organisk og ikke grunnet at det var et kriterium i en giveaway! 😜
Hvis målet ditt er å få brukeren til å lage innhold for deg – uansett om du lar de poste det på sin egen side eller bruke innholdet på merkets profil – er den viktikte målingsmidlene antallet postede bilder av merket. For å måle dette, kan man følge merkets hashtags og følge med på antall ganger merket blir nevnt i stories og innlegg.

3. Øke salg
Målingsmidler:
- Antall visninger på nettsted
- Antall transaksjoner og generell verdi
- Økning i salg
- Return on investements (ROI)
For web-baserte produkter er målsettingene ganske rett frem; spesielle linker eller rabattkoder kan enkelt måle påvirkningen hver influencer har på nettsideklikk, antall transaksjoner og salg. Hvordan gjør man det?
A. Bruk UTM tagger
Du kan bruke dette verktøyet for å enkelt tagge en URL, dette hjelper deg med å se resultater per kanal, kampanje eller andre media i Google Analytics.
Tips: du kan bruke navnet på influenceren som nøkkelord – så du kan se nøyaktig hvor mange visninger eller salg som kan føres tilbake til hver innholdsskaper.
Den taggede URL-en er ganske lang. I bloggen kan du lett hjemme den i en tekstlenke. På Instagram kan influencere legge det til i sin biografi og henvise til det i sine stories eller i bildeteksten.
B. Lag unike URL-er
For å unngå lange URL-adresser, kan du opprette en spesifikk webadresse for influencere som omdirigerer til en UTM-merket URL. Det vil også gi deg nøyaktig informasjon om hvor mange besøkende, antall transaksjoner og salg hvert innlegg har ført til.
Hvis Google Analytics virker skremmende, kan du også måle klikk med bit.ly. Når du logger inn her kan du opprette en proprietær lenke, for eksempel bit.ly/promoty – den ser mye bedre ut enn / enl8d4qwy -lenke, og ifølge bit.ly gir dette deg 34% flere klikk!
C. Lag en personlig landingsplattform for influenceren
Om det er planlagt et langsiktig samarbeid, kan merket opprette en personlig landingsplattform der innholdsskaperen kan dele sine erfaringer rundt produktet. En landingsplattform er laget fra influencerens perspektiv og vil appellere til følgerne i mye større grad enn en vanlig bedriftsside – dette virker spesielt godt med tilpassede rabatter knyttet til siden!
D. Lag en egen rabattkode for influenceren
Hvis din nettbutikk-plattform tillater det, er en av de enkleste måtene å lage en unik kampanjekode for influencere. Jo større rabatten er – selv på kort sikt – jo mer er influensere villige til å dele den! Det er tross alt en verdi for deres følgere. Jo bedre rabatt du kan tilby – selv på kort sikt – jo mer er influencere motivert til å dele den! Det er tross alt en verdi for deres følgere.

Oppsummerende
Influencer markedsføring har vokst veldig over de siste årene og det ser ut til at hjelpeverktøyene ikke henger lenger med – å måle resultater er litt komplisert, tungvint og ikke alltid konkret og korrekt nok. På samme tid er det tydelig at feltet kontinuerlig er under utvikling og mange spennende verktøy kommer; i tillegg til de nye løsningene til Google og Facebook, har det dukket opp flere markedsføringsplattformer for influencere som gir god oversikt over kampanjestatistikken. Shopping på Instagram blir brukt mer og mer, og flere verktøy for moteinfluencere som Snapppt og LIKEtoKNOW.it har dukket opp. Vi gleder oss til å se hva som skjer videre!
Hvis du ønsker at alle dine kampanjeresultater tilgjengelig på ett sted, både for enkelte innlegg og hele kampanjer, kan du flytte dine influencer markedsføringskampanjer til Promoty!