Hvordan bli influencer på Instagram?

Å være en influencer kan virke som en av de mest tiltalende karrierer som finnes der ute i dag. Det ser sannsynligvis lett ut for folk, men det er bare toppen av isfjellet – å legge ut bilder her og der, og i tillegg motta gratis produkter fra ulike merker kan fort se ut som en morsom hobby, sant? 

Det mange mennesker ikke er klare over er det harde arbeidet influencere legger i å bygge opp deres profiler. Det er akkurat som mange andre bedrifter som trenger mye tid og innsats for å bli tatt seriøst. Så hvis du er klar til å bli dedikert til å bygge opp din egen bedrift, er vi mer enn glade til å gi deg noen råd til hvordan du kan starte ditt eventyr med å bli influencer.

 

1. Finn din nisje 

Det første steget som vil være byggesteinen for din influencer-karriere er å finne ut hva er din nisje og definere din målgruppe basert på det. Du har mest sannsynlig hørt det før, og det kan høres ut som en klisjé som repeteres gang på gang, men det er virkelig viktig og vil hjelpe deg å finne ditt sted i industrien.

Innholdet du velger å lage kan være relatert til mote, DIY, trening, matlaging, det å være mamma og lignende. En smart idé er å finne din nisje innenfor disse områdene; det vil si at dersom du ønsker å lage moterelatert innhold, bør du for eksempel velge deg en spesifikk stil du skal fokusere på. Det kan være gatemote, second-hand, vintage eller noe helt annet. Ved å gjøre det, vil du nå ut til følgere som bryr seg om ditt innhold fordi de er genuint interesserte i temaet du poster om.

Det beste er å finne en nisje som ikke får så mye dekning allerede. Hvis du begynner med noe hvor konkurransen er stor, vil det være vanskelig å skille seg ut fra de store influencere. Vær deg selv og ikke prøv å kopiere eller etterligne noen! På Promoty har vi sett at innholdsskaper som er mest autentiske vokser sin følgerbase raskest.

Ta i betraktning din nisje og tenk på målgruppen du ønsker å nå – alder, kjønn, plassering, deres interesser osv. Hvis du definerer det presist nok blir det lettere for deg å nå ut til ditt publikum!

2. Velg en plattform

Neste steget er å se på din kompetanse og interesser og velge en plattform som er riktig for deg.

  • Hvis du er interessert i å ta bilder og redigere dem, Instagram vil være et fantastisk sted for deg;
  • Hvis du er flink til å lage videoer, kanskje snakke foran kamera eller prøve ut nye videoeffekter velg Youtube eller TikTok;
  • Liker du å skrive? Twitter eller en blog er kanskje en ting for deg;
  • Er du ikke en stor skribent, men er veldig flink til å snakke og holde samtaler? – da bør du vurdere å starte din egen podcast.

Ideelt sett er det smart å benytte seg av minst to ulike plattformer. Dersom du bygger opp din karriere på kun en plattform, og i verste fall, plattformen blir stengt ned eller går konkurs (slik det skjedde med Vine), risikerer du å miste alt du har jobbet for. For eksempel, kan du også vurdere å opprette en nettside eller LinkedIn-profil for å bruke det som ekstra plattform for din bedrift.

Dersom du har allerede startet din drømmekarriere, men det går litt tregt, vurder om du kanskje fokuserer på feil plattform. Ettersom Promoty fokuserer på Instagram, er det denne plattformen vi skal også snakke om videre i denne artikkelen.

 3. Sett opp din profil

Videre må du gjør noen endringer på din profil (eller kanskje sette opp en helt ny). Så hva er det du bør legge vekt på?

  • Profil- og bakgrunnsbilde.  Da profilbildet ditt er den eneste tingen som får folk til å trykke på ditt brukernavn når de f.eks. ser din kommentar på Instagram, må du sørge for at det ser tiltalende ut. Dersom du bruker en plattform som krever et forsidebilde, må du også være oppmerksom på det totale uttrykket og sjekke om profilen og forsidebildene ser bra ut satt sammen.
  • Informativ bio. I seksjonen bio / “om meg” kan du nevne hva er ditt fokus,  hvor du er basert og kanskje noe gøy som uttrykker din personlighet!
  • Estetisk feed. Hvis du allerede har noen innlegg på din profil, må du sørge for at det ser estetisk ut – er de passende til nisjen du valgte? Skaper de et slags bilde av deg som du ønsker å reflektere? Ser det ut som du legger inn innsats i dine bilder? Folk ofte beslutter om de skal følge noen basert på om deres feed er tiltrekkende. .
  • Kontaktinformasjon. På Instagram anbefaler vi at influencere oppretter en skaperkonto som gir de tilgang til noen viktige funksjoner, som for eksempel innsikt i profilstatistikk og flere kontaktmuligheter. Det er veldig viktig å legge inn utfyllende kontaktinformasjon: e-postadresse, webside og andre relevante opplysninger. På den måten blir det lettere for andre, også merker, å nå ut til deg når som helst!

4. Vær sosial

Det kalles for sosiale medier av en grunn! Hvis du ønsker at folk skal finne ditt innhold og sosialisere med deg og dine følgere, må du legge inn litt innsats og bli en samtalestarter selv!

Du kan gjøre det på andres profiler – legge igjen kommentarer, like deres innlegg, svare på spørsmål i deres stories og så videre. På denne måten blir du ikke kun synlig og nå ut til nye følgere, men vil også støtte ditt eget samfunn!

Én ting er å like og kommentere andres innlegg, en annen, kanskje enda viktigere, er å snakke med dine egne følgere. Hvis de tar seg tid til å engasjere seg med ditt innhold, skal du også finne tid til å snakke med dem: still spørsmål under bildetekstene og i stories, svar på deres kommentarer, og sørg for at dine svar på DMs er grundige og vennlige. Det vil vise dine følgere at den tiden de gir deg faktisk betyr noe for deg og at du setter pris på de.

På en annen side av saken, dersom du ser at dine følgere er lite engasjert i ditt innhold, finn ut hva kan være grunnen for det – er det kvaliteten på dine bilder? Kanskje du bør prøve å stille noen spørsmål i dine bildetekster? Kanskje du legger ut innhold for ofte? Eller er innleggene for like? Tenk på dine følgere som dine kunder – hva ønsker de å se eller høre og lære om? Prøv å endre noen ting og ikke gi opp!

 

 

5. Ikke stress over antall følgere og likerklikk

Dette er en viktig ting å huske: ikke bry deg for mye om antall følgere. Du trenger faktisk ikke altfor stor følgerbase for å lykkes. Det er smartere å begynne med en liten fanbase som er interessert i ditt innhold, som leser dine lange bildetekster og liker nye innlegg – dette er følgere som faktisk betyr noe. 

La oss forklare det med tall:

  • Du har 10.000 følgere og engasjementet (ER) er 15%, som betyr at du har cirka 1500 følgere som liker og kommenterer dine innlegg regelmessig;
  • Du har 5000 følgere, men engasjementet (ER) er på  30 %, så du også har 1500 aktive følgere.

Det viser tydelig at du kan ha en fordobling av følgere, men hvis de bare er der og blar forbi dine innlegg, har du virkelig bruk for dem?

By the way! Siden mikroinfluencere normalt har en ganske høy engasjementsrate og en bedre relasjon med deres følgere, flere og flere merker begynner å fokusere på samarbeid med mindre influencere! Les mer om  hvorfor merker bør samarbeide med mikroinfluencere her.

Derfor er det viktig å huske å ikke bare strebe etter hvilke som helst følgere for å se antallet øker.  Jobb sakte og konsekvent for å finne ditt perfekte match. Du vil helt sikkert se at det lønner seg. Din jobb er å påvirke mennesker, så finn folk som ønsker å bli påvirket av deg!

6. Vær konsekvent

Det å være ekte og samhandle med andres innhold er ikke de eneste viktige faktorene for å vokse en profil. Regelmessighet er sannsynligvis noe av det voksende influencere ikke legger nok vekt på.  Det er viktig å planlegge dine kommende innlegg slik at du kan legge ut innhold jevnlig, og ikke la dine følgere vente for lenge. Et lite tips er å skape en struktur for deg og bestemme hvilken type innhold du skal dele hver dag. For eksempel som en fitnessinfuencer kan du dele noe motiverende på mandager, forklare visse øvelser på onsdager, dele sunne oppskrifter på lørdager osv. Det hjelper med å holde variasjon i ditt innhold og generere kule ideer for fremtidige innlegg på samme tid. De mest suksessfulle influencere, spesielt de som er på vei opp, har strenge innholdsplaner.

Vår kvalitetssjef for kampanjer @annirahula, sier at hun hadde 7.000 følgere i veldig lang tid, men da hun opprettet en plan for seg selv og begynte å legge ut innlegg regelmessig, nådde hun 10.000 på noen få måneder.

 

7. Level up ditt innhold

Nå som vi snakker om innholdet du har planer om å legge ut, alltid sørg for at det er av god kvalitet! Kvalitetsbilder med god (ikke nødvendigvis altfor komplisert) redigering vil være mer appellerende og vise at du vet hva du driver med. Dersom du utfører jobben din profesjonelt, folk vil holde fast og glede seg til å se nytt innlegg fra deg! Kvalitet betyr ikke at dine bilder må bli tatt med et avansert kamera eller av en profesjonell fotograf. Det ofte holder med å holde kameralinsen (f.eks. på mobilen) ren, være oppmerksom på bakgrunnen og belysning, rette opp horisonten og korrigere fargene på slutten.

Her er noen apper som influencere på Promoty liker å bruke:

  • Lightroom – den mest populære fotoredigeringsappen blant Promotys influencere. Her kan du søke opp presets eller lære hvordan man korrigerer fargene på Youtube.
  • VSCO – gir mange muligheter og har ganske mange filtre å velge mellom.
  • Snapseed – har funksjoner som kan gjøre deler av bildet utydelig, lysere, mørker og legge til eller fjerne metning.
  • Unfold / Canva – fantastisk til å få dine stories til å bli mer unike
  • Snapchat – har kule filtre som innholdsskapere ofte bruker for stories.

Siden kvalitetsbilder uten innhold bak dem kan være ganske meningsløse, må du også være oppmerksom på kvaliteten av innholdet. Hvert innlegg bør være inspirerende, lærerikt eller underholdende.  Du kan dele anbefalinger om dine favorittprodukter, nyttige tips og triks, morsomme historier, dine life lessons og mer – alt basert på din egen nisje og stil. Tenk igjen på din målgruppe og hvorfor de skal følge deg; hva har du å tilby?

 

Tid for dine første merkesamarbeid

Når du først har funnet ut av alle ovennevnte tips og tricks, har opparbeidet en del følgere lidt og ditt engasjement er høyt nok, kan du prøve å rekke ut til mindre merker, som du tror kunne vært interessert i å samarbeide med deg! Det er ingenting …. , med riktig mengde følgere, rekkevidde og  verdier som samsvarer med merket, trenger du kanskje ikke flere enn 1000 følgere for å begynne. Husk at du som nybegynner er nødt til å bevise deg selv en del – ikke motta penger, men utføre produkttilbud og samarbeide med mindre lokale butikker i stedet for store internasjonale merker. På den måten kan du vise hvor flink du er til større merker.

Husk også å jobbe kun med merker, som har produkter eller tjenester du faktisk kan like og bruke – vær oppriktig! Mengden av merkeavtaler eller eller samarbeidsinnlegg du lager bestemmer ikke hvor god influencer du er! Vi vil faktisk si det motsatte: jo mer nøye du velger dine samarbeid, jo mer verdifull innhold du deler og fremstår i større grad troverdig.

Hvis du er for redd til å finne selv merker å jobbe med, registrer deg som influencer på Promoty og vent på kampanjer som virker tiltalende for deg å søke på!

Så husk at det å være en influencer betyr ikke bare å legge ut  innhold når du har lyst til det eller å motta produkter fra merker ut av det blå. Det er ikke en avslappet hobby, men en fulltidsjobb som alle andre. Det krever å bygge opp en virksomhet, lage en strategi og visjon for deg selv, tenke mange skritt frem og ha et mål. Vær dedikert til det du lager og ikke forvent å bli en suksessfull innholdsskaper et par dager etter du har begynt. Lykke til! ♡

Last ned appen: 

Download on the App Store
Get it on Google Play

Relaterte innlegg