Influencer markedsføring vokser med vanvittig fart. Ifølge Business Insider, merker og bedrifter har allerede investert 8 milliarder dollar i samarbeid med influencere i 2020, og denne summen antas å øke til mer enn 15 milliarder dollar innen 2022. Så hva skjer videre?
Digitale trender
Når vi ser på trender innenfor digital markedsføring og sosiale medier, kan vi med stor sikkerhet si at influencer markedsføring har kommet for å bli og vil fortsette å være en viktig del av markedsføringsstrategien for merker:
- 30% av alle internettbrukere benytter seg av Adblock, og mens denne prosenten øker, effekten av ulike digitale annonser synker.
- Bruk av sosiale medier i samfunnet fortsetter å øke. I tillegg til å kommunisere med sine nærmeste og dele bilder, stadig flere benytter seg av sosiale medier til å foreta kjøpsbeslutninger: basert på ulike studier kan vi si at 70 – 80% av forbrukere søker etter informasjon på sosiale medier før de kjøper et produkt eller en tjeneste.
- Både Facebook og Instagram skifter retning og ønsker å vise sine brukere mer innhold fra deres venner, og mindre fra ulike merker og bedrifter. En endring i Facebook-algoritmen, et par år tilbake i tid, indikerer også at organisk ubetalt rekkevidde kan forsvinne i sin helhet.
Jo høyere priser det er i digitale mediekanaler, jo bedre grunn til å investere i influencere. Selv om lønnsomheten av influencer markedsføring kan være vanskelig å beregne, et studie gjennomført av Tomson viser at influencer markedsføring kan tilbakebetale investeringen 6,5 ganger.



Når det kommer til å velge hvilke influencere man bør jobbe med, handler det som regel ikke om antallet følgere. Faktisk, tvert imot: samarbeid med influencere som har en mindre følgerbase, såkalte micro-influencere, gir ofte bedre resultater enn influencere med tusenvis av følgere.
Ideen om at micro-influencere gir bedre effekter sammenlignet med store influencere kan være litt forvirrende i starten, så hvorfor bør du samarbeide med noen som har en mindre følgerbase?
1. Micro-influencere er troverdige
Micro-influencere er ikke kjendiser. De lager innhold ved å dele små biter av livet sitt og som regel får ikke betalt for sine innlegg. De har sine egne problemer og komplekser, og er helt vanlige folk som de fleste av oss. Ikke minst, elsker de å snakke med sine følgere og bygge et nært forhold til dem.
De blir som en internettvenn man kan relatere til. Det er også derfor deres følgere stoler på dem mer enn store kjendiser, selv når det kommer til kommersielle budskap.

2. Micro-influencere gir høyere engasjement
Micro-influencere har følgere med like interesser og verdier, noe som kan sammenlignes med små samfunn av likesinnede mennesker. Det betyr at deres følgere er i høyere grad villige til å uttrykke sine meninger og delta i samtalen. Som følge av dette, innholdsskapere med mindre følgere har i gjennomsnitt 60 % høyere engasjement på sine innlegg, sammenlignet med store influencere.
Takket være høyere engasjement, innhold lagt ut av micro-influencere blir favorisert av Instagram-algoritmen og når ut til flesteparten av deres følgere. I teorien er potensiell rekkevidde av et innlegg hos en influencer med 100 tusen følgere, og et innlegg hos hundre mikro-influencere med 1000 følgere hver lik, men ettersom engasjementet hos mikro-influencere er betydelig høyere, vil rekkevidden faktisk være større.
3. Høyere “return-on-investment”
Mens store Instagram influencere kan forvente tusenvis av kroner kun for ett innlegg, micro-influencere skaper innhold for en vesentlig lavere sum og som regel oppnår bedre kampanjeresultater. Hvis du finner ekte merkeentusiaster som bruker dine produkter uansett og vil med glede anbefale dem til sine følgere, kan det hende at de er til og med er villige til å gjennomføre en kampanje i bytte mot kun produkter.
Videre, for å bli lagt merke til og få samarbeid mange av ambisiøse micro-influencere legger i mye mer innsats i innholdsproduksjon enn større og mer erfarne profiler. Det vil si at innholdet du får kan også være av mye bedre kvalitet. Det er selvfølgelig ikke alltid tilfellet og derfor anbefaler vi sterkt å ha en gjennomgang av profilen for å kvalitetssikre bilder og beskrivelser før et eventuelt samarbeid.
Les mer om: Hvordan finne influencere som passer ditt merke?


Har vi noen casestudier som beviser det?
Ja, det gjør vi! Det finske merket Halva har gjennomført en produktkampanje med 99 micro-influencere. Målet med kampanjen var å øke synlighet på Instagram og få flere følgere på merkets Instagram-kontoer.
Kampanjen resulterte i at Halva klarte å nå ut til over 380 000 personer og fikk 6852 nye følgere på Instagram. Ettersom influencere fikk produktpakker som belønning, kampanjebudsjettet var 1014 euro, kun Promotys gebyr.
Halva Kingis produktlansering
Mål: Øke synlighet på Instagram for lansering av nye produkter og få flere følgere
Belønning: Produkt (godteripakke)
Antall innlegg: 99
Rekkevidde: 389 845
Likerklikk: 28 826
Kommentarer: 11 934
Engasjement: 7.4%
Budsjett: € 1014 (litt under 11 000 kr)
@halvakarkkiklubi: +3245 følgere
@candypeoplesuomi: +2607 følgere
Oppsumert: I stedet for å kjøpe ett innlegg fra en Instagram-kjendis, kan du prøve å jobbe med mindre influencere innen ditt felt. På den måten får du større rekkevidde og mer engasjement for mindre, noe som kan resultere i forbedret merkevarebevissthet og flere nye kunder.
Hvis du har noen spørsmål om Promoty eller ønsker å vite hvordan bedriften din kan begynne med influencer markedsføring, ikke nøl med å ta kontakt ([email protected]) – vi hjelper deg gjerne!