Steg-for-steg guide til Promoty

Sosiale medier har en stor innvirkning på oppførselen vår når vi handler: 70-80% av mennesker finner informasjon på sosiale medier før de tar kjøpsbeslutningen. Ikke minst 92% stoler mer på anbefalinger enn tradisjonell reklame. Dette er grunnen til at vi startet Promoty.

Kort oppsummert, slik fungerer plattformen vår:

  • Bedriften oppretter en kampanje
  • Influencere søker på kampanjen
  • Bedriften velger sine favoritter
  • Influencere laster opp innholdet på Promoty
  • Bedriften ser gjennom og godkjenner innholdet
  • Når innholdet er godkjent vil influenceren legge ut innlegget på sosiale medier
  • Når innholdet er lagt ut har bedriften tilgang til all kampanjestatistikk

Fortsatt litt uklart? La oss ta en nærmere titt på de ulike stegene!

1. Opprette en bruker
2. Opprette en kampanje
3. Velge influencere
4. Godkjenning av innholdet

1. Opprette en bruker

STEG 1

DEt første steget er å opprette en bruker på plattformen vår og fylle ut bedriftsinformasjon: navn, nettside, profilbilde og en kort beskrivelse.

Du kan gjøre det her.

2. Opprette en kampanje

STEG 2

Trykk på «Create first campaign«-knappen for å lage din første kampanje.

STEG 3

Under «General«-fanen kan du :

Navngi kampanjen – dette er en av de første tingene som innholdsskapere legger merke til, så sørg for at navnet er fengende;

Beskrive kampanjen – gi en kort introduksjon av merke og målet med kampanjen;

Bestem hashtags for din kampanje – dette er hastags som innholdsskaperen skal bruke i innlegget. Jo færre, desto bedre! Hashtaggen #ad blir automatisk lagt til da det er obligatorisk å merke reklame på sosiale medier.

STEG 4

Under «Guidelines«, kan du:

• Legge til krav for kampanjen: beskriv hvilke innholdsskapere du leter etter;

• Legge til «DO’s and DON’TS» som forklarer til søkere hva du forventer av de.

STEG 5

Under «Duration«, kan du sette datoer for kampanjen.

PS! Dersom du ønsker langtidssamarbeid, anbefaler vi å la være å sette End Date – slik kan influencere laste opp innholdet regelmessig og kampanjen vil være aktiv helt til du manuelt avslutter den.

Dersom du setter Applications Close Date til en bestemt dato, men lar End Date  stå tomt, nye innholdsskapere vil ikke kunne søke på kampanjen, men kampanjen vil fortsatt være synlig for søkere og influencere som ble utvalgt til samarbeid.

STEG 6

Under «Content«, må du:

• Velge om du forventer engangsinnhold eller månedlig innhold fra influencere (begge er forklart nedenfor);

• Bestemme hvor mange dager før posting influenceren skal sende inn innholdet for godkjenning. Husk at innholdet vil kanskje trenge noen endringer før du endelig godkjenner det, så pass på at influenceren har god nok tid til å gjøre disse endringene. Vi anbefaler å sette denne fristen til minst 3-5 dager før kampanjeslutt;

• Sett antall dager innholdet MÅ være publisert.  

Her kan du også beskrive dine forventinger til innholdet mer detaljert.

Engangsinnhold  vs månedlig innhold

Engangsinnhold betyr at du kan angi bestemte datoer for innholdet, og når alle innlegg er laget og postet, er samarbeidet fullført.

Du kan velge om du vil ha et innlegg eller en story og antall av disse.

Månedlig innhold er perfekt dersom du ser for deg langsiktig samarbeid med influencere. Her kan du også velge type og antall innhold som forventes å bli publisert av influenceren før en bestemt dato.

PS! Hvis du velger å la være å sette opp sluttdatoen for kampanjen og ønsker månedlig innhold, må innholdsskaperne du godkjenner, opprette innhold hver måned innen datoen du oppgir her.

STEG 7

Under «Payments» fanen kan du velge om du skal belønne influencere med penger, produkter eller begge deler.

• Dersom du velger å belønne med produkter, kan du legge til produktnavn, lenke til produktet, en kort beskrivelse og verdi. Influenceren vil ikke se verdien av produktet, så dersom du ønsker at de skal vite det, må du legge til verdien i produktbeskrivelsen (f.eks. gavekort på 1000 kr)

• Hvis du velger å belønne med penger, vil du ikke kunne sette prisen fordi alle influencere etterspør ulike priser – det er altså de som bestemmer prisen for innholdet. Denne kan evt. diskuteres med de i chatten.

STEG 8

Under «Targeting«, kan du velge hvilken type influencere du ønsker å finne: hvor mange følgere de bør ha, hvor deres følgere skal være plassert, kjønn, alder etc.

Kun influencere som matcher aller kriterier vil kunne se og søke på kampanjen. Vi anbefaler ikke å sette kriteriene altfor strengt – slik at du unngår å gå glipp av noen fantastiske innholdsskapere!

STEP 9

Det siste trinnet er å kontrollere at all informasjonen du har lagt til ser riktig ut.

Hvis alt stemmer, trykk på «Start campaign«.

STEG 10

Når du har sendt inn kampanjen, vil teamet vårt gjennomgå det, sjekke at alt ser greit ut og godkjenne den til publisering.

Du kan se status av din kampanje under fanen «Campaigns«:

  • Hvis kampanjen ikke har startet eller ennå eller har ikke blitt godkjent, vises den under «Drafts«
  • Når kampanjen har blitt godkjent, vil du motta en varsel på e-post, og kampanjen vil vises under «Running Campaigns» (PS! Den vil ikke være synlig for influencers før datoen du angir som startdato under «Duration«).

3. Starte samarbeid

3.1. Velg influencere som du ønsker å samarbeide med

Du kan se søkere på dine kampanjer når du går til  Campaigns >  Running Campaigns, velge en kampanje  > Applications.

Her kan du se alle influencere som har søkt på din kampanje: du kan se deres idé for kampanjen, Instagram statistikk og prisen de etterspør.  Dersom du trykker på deres profilbilde, vil du kunne se deres Instagram feed og en mer detaljert oversikt over deres følgere og demografi. Når du har bestemt om influenceren matcher kampanjen og ditt merke, kan du godkjenne eller avslå søknaden.

PS! Dersom du ønsker å forhandle prisen influencer etterspør, husk å gjøre det før du godkjenner influenceren til samarbeidet. Du kan gjøre det i Chat.

Hvis du kjører en produktkampanje, er neste steget å sende ut produktene. Generelt sett er det best å sende produktene så snart som mulig etter godkjenning av søknaden! Under «Shipping» kan du finne leveringsadresser, kontaktinformasjon og produktene de har valgt.

3.2. Godkjenning av innholdet

Under «Review«, kan du se innsendt innholdt, delt i to kategorier:

Content to be reviewed – innholdet som du som du må godkjenne eller avslå ved å etterspør endringer.

Ved å bruke «Request changes» vil influenceren se grunnen for at du avslo innholdet, og vil kunne gjøre endringer du ønsker.

Godkjent innhold  – innhold som er allerede godkjent og klar til publisering.

PS! Når du klikker på «Approve», blir du ikke belastet før influenceren publiserer innholdet.

Bedriften er ikke forpliktet til å kjøpe noe av det innsendte innholdet – hvis det innsendte innholdet ikke oppfyller kampanjens krav eller forventninger om kvalitet, kan merket avvise innlegget eller be om endringer.

For å beskytte innholdet til påvirkere, har alle innlegg en «watermark». Når du kjøper innlegget , kan det lastes ned bildet i fult størrelse uten vannmerke. Du får også fulle rettigheter til det kjøpte innholdet, noe som betyr at de kan bruke innholdet på alle dine kanaler.

Innholdet som er publisert vises under «Content«. Her kan du også se statistikk for hvert innlegg: likerklikk, kommentarer, rekkevidde, visninger, hvor mange som har lagret innlegget og engasjement.

3.3. Kampanjestatistikk

På Promoty, kan du enkelt se dine kampanjeresultater: antallet visninger, rekkevidde, likerklikk, kommentarer, antall lagringer og engasjement. Du kan se dette per innlegg og hele kampanjen.

Høres det lovende ut? Kom i gang!

Promoty gjør det mulig å finne influencerne som passer ditt merke blant 50.000+ influencere fra Danmark, Estland, Finland, Latvia, Litauen, Norge, Sverige og Nederland.

More on the topic