10 influencer markedsføringstrender for 2022

Influencer markedsføring fortsetter å vokse: I 2021 vokste denne typen markedsføring med 42 % og nådde hele 13,8 milliarder dollar. Innen utgangen av 2022 er det anslått å nå 15 milliarder dollar. Rask vekst betyr selvfølgelig også rask endring. Her er 10 influencer markedsføringstrender du kan forvente å se i år 

Trend 01 : Mer livestream shopping 

Livestream shopping har vært en raskt voksende trend i Kina – og nå begynner også andre markeder med dette. 

Hva betyr egentlig live shopping?

Det betyr at potensielle kunder kan kjøpe produkter gjennom en livestream. influencere går live på sosiale medier som Instagram, Facebook eller Amazon for å beskrive og prøve ut produkter. Seerne kan stille spørsmål og få svar på eventuelle spørsmål. Det interessante med livestream shopping er at influencere tilbyr en personlig visning, sammenlignet med formelle produktvideoer. 

live shopping examples

Bilde hentet fra BBC

Trend 02 : Fremvekst av videobasert innhold

Fremveksten av TikTok og Instagram Reels tilbyr en helt ny tilnærming for sponset innhold. Mange influencere elsker å uttrykke seg gjennom underholdende innhold som er lett å konsumere. For ikke å snakke om at algoritmen liker det!

I tillegg til at influencere bruker Instagram Reels og TikTok, bruker merker også begge plattformene for å støtte kampanjene sine. For eksempel ved å skape utfordringer og TikTok-danser.

Selv om vi ikke har TikTok-integrasjon på Promoty ennå, er det fortsatt mulig å inkludere TikTok influencere i kampanjer. For eksempel så Circle K etter  TikTok influencere som ville promotere sine nye K Freeze-slushies. Dette ble gjort gjennom en TikTok-dans som ble støttet av hashtag #getreadytofreeze.

circle kampanje
circle kampanje

Trend 03 : Fokus på data og måling av ROI

De fleste markedsførere administrerer sine influencer samarbeid gjennom e-post og direktemeldinger. Her oppstår det et problem når det kommer til mangelen på sanntidsdata og rapporter. Det gjør det vanskelig å forstå om samarbeidet var vellykket eller ikke.

Når man velger influencere, bør markedsføreren forsikre seg at målgruppen til influenceren matcher målgruppen til merkevaren. Dette er en av grunnene til at bruk av influencer markedsføringsplattformer blir mer populært hvert år. De gir sanntids data direkte fra den sosiale medieplattformen.

I tillegg er det lagt mer vekt på måling av influencer-markedsføringsresultater . Både måling av faktisk rekkevidde og sporbare URL-er for å måle effekten på salget.

eksempel
eksempel

Trend 04 : Fremvekst av kampanjer på tvers av kanaler 

Den gjennomsnittlige sosiale mediebrukeren engasjerer seg i gjennomsnitt i 6,6 forskjellige sosiale medieplattformer. Ettersom den gjennomsnittlige brukeren tar flere plattformer inn i daglig bruk, blir kampanjer på tvers av kanaler uunngåelige for merkevarer.

Ved å samarbeide på tvers av kanaler er det mulig å nå et mye bredere publikum. For eksempel brukes TikTok hovedsakelig til underholdning, men Instagram for sosialt samvær, inspirasjon og  produktanbefalinger. Dette betyr at når du samarbeider på både TikTok og Instagram, kan produktet deles på både en morsom og estetisk måte.

Trend 05 : Ytterligere inntektsstrømmer for influencere

 Det ser ut til at influencere blir mer entreprenørielle og ikke begrenser seg til de sponsede innleggene.

Vi ser en økende trend i at influencere starter sine egne virksomheter, tilbyr tjenester og selger sine egne produkter, digitale og fysiske. Dette er vanlig for nisjeprofiler med fokus på personlig utvikling, økonomisk rådgivning, ernæring, men fungerer også for andre nisjer.

Trend 06 : Influencere lager sosiale medieinnhold for merkevarer

Å lage innhold er en av superkreftene til influencerne – og det er grunnen til at flere og flere merker jobber med influencere for å få bilder til sosiale mediekanaler.

Dette er en trend som skjøt fart allerede i fjor og som nå vokser enda mer. For det første hjelper det merkevarer å få trendy, visuelt attraktivt innhold. Samtidig er influencers innhold så mye mer autentisk og relaterbart enn profesjonelt produsert innhold, og gir dermed bedre engasjement. I tillegg, er slikt innhold rimeligere å organisere fotoshoots selv.

Pionerbedriftene ansetter allerede in-house creators for å lage innhold for digitale kanaler. Hvis det høres for komplisert, kan du bruke kampanjetypen kun innhold på Promoty. I disse kampanjene lager influencere bilder eller videoer for merkevaren, men legger dem ikke ut på sine egne sosiale medier. På denne måten får merket originalt, enestående visuelt innhold for sine sosiale medier.

eksempel

Trend 07 : Strenge regler for influencer samarbeid 

Ettersom antallet merker som er interessert i influencer-samarbeid vokser, skaper det nye utfordringer for lovverket.

Det generelle prinsippet fastsatt av Federal Trade Commission går ut på at alt reklameinnhold skal merkes tilsvarende. Det betyr at influencere må tydelig si at en merkevare sponser dem eller har gitt dem et produkt.

Vi ser at land tar enda mer hensyn til dette emnet på egen hånd og regulerer på nasjonalt nivå også. For eksempel, på slutten av 2021, så vi Danmark forby influencer-annonsering for produkter som anses som uegnet for ungdom under 18 år. Vi er nysgjerrige på hvordan det vil påvirke de andre skandinaviske markedene i det kommende året!

Til slutt håper vi at strengere reguleringer bare vil resultere i mer ansvarlig influencer-markedsføring.

Trend 08 : Always-on influencer markedsføring

Som med de andre markedsføringstaktikkene, driver flere og flere merker influensermarkedsføring på en konstant basis, ikke bare før de større høytidene.

Langsiktige influencer partnerskap er noe vi alltid anbefaler. Ikke bare skiller de seg ut på sosiale medier, men de fremstår som mer pålitelige, og gir dermed bedre resultater for merkevaren. For ikke å snakke om at langsiktige samarbeid tar mindre tid fra markedsførerne.

Veksten av influencer markedsføring har ført til at flere merker konkurrerer om høykvalitets influencers. Når merkevaren har funnet sine influencere, vil det være smart å gjøre dem til merkeambassadører.

Å være en merkeambassadør er et helt neste nivå av influencer markedsføring: ambassadører bruker merkevarens produkter på daglig basis, anbefaler dem på og utenfor sosiale medier. Derfor er det så mye mer effekt enn med engangssamarbeid på Instagram.

Trend 09 : Merkevarer og influensere som skaper produkter sammen

Denne trenden går hånd i hånd med den forrige: Vi har sett flere og flere merker som lanserer produkter eller kolleksjoner sammen med sine merkevareambassadører.

Slike samarbeid er flotte fordi de definitivt forteller influencerens publikum at det er en reell sammenheng mellom merkevaren og produktet. Selvfølgelig betyr det også høyere salgstall for merkevarene ettersom influencers publikum blir en aktiv kjøpergruppe.

For å fortsette med eksemplet fra forrige trend, har GymShark lansert 3 kolleksjoner i samarbeid med deres ambassadør Whitney Simmons. Alle kolleksjonene ble så populære at de ble utsolgt de første dagene!

eksempel

Trend 10 : Fremvekst av influencere med sosial innvirkning

Influencere kan ha en enorm innvirkning på publikummet sitt: hvis de snakker om tema som er viktige for dem, vil følgerne deres høyst sannsynlig begynne å tenke på det.

Noe vi ser på som en økende trend er at influencere utnytter plattformen sin til å gjøre verden til et bedre sted! Det gjøres ved å snakke om samfunnsspørsmål og miljøproblemer, fremme bærekraftige merkevarer og gjøre veldedighetssamarbeid for formål.

På Promoty ser vi et økende antall influencer kampanjer med fokus på bærekraft. Siden den yngre generasjonen foretrekker merkevarer med et oppdrag, har disse kampanjene også det høyeste antallet søkere!

Hvis vi vekket interesse for å komme i gang med influencer markedsføring, ikke nøl med å ta kontakt med oss ​​- vi tar gjerne en prat med deg!

6 + 13 =

Relaterte innlegg