Alle markedsførere vet sannsynligvis at word of mouth er betydelig mer effektivt enn tradisjonell reklame. En god WoM markedsføringsstrategi støtter organisk WoM og omvendt. Dersom produktet ditt allerede blir snakket om, vil enhver WoM markedsføringskampanje være mer vellykket. La oss se nærmere på tre former for online word-of-mouth markedsføring: brukergenerert innhold, rabattkoder og produktanmeldelser.
Brukergenerert innhold
Brukergenerert innhold er digitalt innhold skapt av forbrukere. En av hovedgrunnene til å ta i bruk dette er fordi det åpner opp muligheten for å samarbeide med influencere slik at de kan lage orginalt og iøyefallende innhold for din merkevare. For det første er det betydelig billigere enn å ansette en profesjonell fotograf. For det andre blir innholdet som lages trendy og vil fungere perfekt på sosiale medier.
Videre kan en, ved å involvere influencere som skaper og påvirker trender, gjøre et produkt «instagram-vennlig». Dette kan oppmuntre såkalte vanlige brukere til å dele produktbilder på sine sosiale medieplattformer.
Wolt er et godt eksempel på et produkt som via deling på sosiale medier har blitt «kult» ved hjelp av influencere. Takket være involvering av influencere, har det blitt opprettet en trend med å dele Wolts papirpose på sosiale medier. Mange Wolt-brukere gjør dette på daglig basis uten å få betalt. Dette er et godt eksempel på word-of-mouth med god effekt.

Rabattkode-markedsføring
Wolt har også brukt influencere til rabattkode-markedsføring. Influencere deler sin personlige kampanjekode, noe som gir nye brukere muligheten til å få sin første hjemlevering gratis.
Siden hver bruker av Wolt-appen har sin personlige rabattkode, skjer en lignende effekt her. Etter at influencere har delt sine koder har også vanlige brukere begynt å dele sine koder på sosiale medier. I tillegg til at det er god markedsføring er også rabattkoder en av de beste måtene for å måle kampanjeresultater i influencermarkedsføring.
👉🏼 Les mer: Hvordan måle influencer markedsføring (ROI)
Rabattkode-markedsføring har også vært en av de mest effektive kanalene for Promoty. Ved at influencere har delt at de har benyttet Promoty for kampanjer, har trenden for dette økt og antall Promoty-brukere økt parallelt. Fordi det ikke er så lett å nå influencere med betalt plassering på f.eks. Instagram har dette vært en viktig vekstmetode for oss.
Produktomtaler
Influencere er ofte involvert når merkevarer skal lansere nye produkter, samt øke bevisstheten rundt produktene som allerede er på markedet. I dette tilfellet blir influenceren sendt et produkt, bedt om å teste det og si sin mening. En spesielt kraftig effekt oppstår når influenceren virkelig liker produktet, og de har følgere som allerede liker produktet. Disse følgerne begynner vanligvis å samhandle med hverandre i kommentarene eller på stories. Da vokser det frem et lite felleskap av personer som liker produktene, og produktene blir fremmet på en god måte.
P.S. Influenceren har alltid rett til å uttrykke sin ærlige mening. Hvis produktet ikke oppfyller det tillatte formålet, har influenceren rett til å oppgi det eller ikke samarbeide med merkevaren.
En av de mest spennende produktanmeldelseskampanjene på Promoty har vært MyLooks. Der ble influencere tilsendt en L’Oreal -mascara for testing og de ble bedt om ærlig tilbakemelding.
«Vi forventer ærlige tilbakemeldinger som kan hjelpe andre mennesker når de skal velge maskara,» sto det i kampanjebrevet. I tillegg til å dele innholdet på Instagram, ble influencere bedt om å dele tilbakemeldinger på MyLook -nettsiden, slik at andre kjøpere kunne ta bedre valg basert på den. Dette er et tiltak som forsterker tillit mellom kunde og merkevare.
En av fordelene med blogger er at artikler og produktanmeldelser også vises i søkemotorer. Instagram er dessverre fortsatt et skritt bak her, men produktanmeldelser kan bli funnet via hashtags. Nå som det har blitt mer populært å handle på Instagram har også viktigheten av produktanmeldelser og kommentarer om produkter på Instagram blitt viktigere. Mange søker opp produkter de ønsker å kjøpe på Instagram før de faktisk går til innkjøp av det, så hvordan et produkt fremstilles der kan være avgjørende for salg.
Hvordan måle muntlig markedsføring?
Å måle merkevarenomtaler i private samtaler er åpenbart vanskelig – men du kan måle antall ganger merkevaren er nevnt og antall tagger i sosiale medier. En kan se på bruk av hashtags, endringer i antall søk, antall direkte meldinger, merkevarenes engasjement i sosiale medier og dermed trekke konklusjoner fra innholdet. En kan også se på antall engasjement på samarbeidspostene for å få en indikasjon om interessen for produktet.
Janne Paavola, markedsførings- og økonomisjef for det finske brusmerket Nokian Limut, sa at den tydeligste indikasjonen på muntlig markedsføring var antall meldinger som ble sendt til merkevaren. Etter kampanjen deres på Promoty har merket mottatt et stort antall direkte meldinger. Paavola påpekte også at de to kampanjene som ble gjennomført på Promoty brakte større engasjement og flere meldinger fra potensielle partnere etter kampanjen.

Influencere har en viktig rolle i å bygge tillit, spesielt i nye markeder. Derfor bør de være involvert i å produsere innhold, dele produktanmeldelser og tilbakemeldinger. Ved å inkludere influencere på denne måten fremmes muntlig markedsføring.
Ved å opprette en kampanje på Promoty vil egnede influencere søke om kampanjen selv. Å lage en kampanje er gratis, så hvis det ikke er noen passende innholdsskapere eller godt nok innhold, vil kampanjen ikke koste deg noe. 👇🏼